- W obecnej perspektywie finansowej wydatki na drogi i transport publiczny będą ponoszone niemal w stosunku 1:1 - informuje Hubert Zobel, dyrektor Departamentu Wdrażania Programu Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Wiele z inwestycji, które w najbliższych latach zostaną zrealizowane, to przedsięwzięcia długo oczekiwane - dodaje.
Jednym z nich jest modernizacja trasy kolejowej Poznań - Piła. Po remoncie i modernizacji czas przejazdu ma się skrócić o ponad pół godziny. Obecnie pokonanie 95 km trasy zajmuje blisko dwie godziny. Po modernizacji trwałoby mniej niż 90 minut. Poza modernizacją torowiska w poczet inwestycji wchodzą też przeprawy przez Wartę oraz Noteć.
- To przedsięwzięcie, podobnie jak inne inwestycje kolejowe, nie jest celem samym w sobie - wyjaśnia Hubert Zobel. - Jego istotą jest to, że sprawniejsza komunikacja między Poznaniem a krańcami województwa posłuży bardziej harmonijnemu rozwojowi regionu.
Lepsza komunikacja sprawi, że łatwiejsze będą dojazdy do pracy z odleglejszych części województwa. Tym samym jest szansa na spadek bezrobocia w subregionach, w których wciąż jest ono wyższe niż w Poznaniu i powiecie poznańskim.
Zaplanowano w dalszej perspektywie także dokończenie modernizacji szlaków kolejowych, które rozpoczęły się w poprzednich latach. Dotyczy to między innymi linii kolejowej łączącej Wągrowiec i Gołańcz z granicą województwa czy odcinka linii kolejowej Wolsztyn - Drzymałowo. Inwestycje będą obejmowały nie tylko wymianę torowisk, ale też nakłady na nowoczesne zabezpieczenia ruchu kolejowego.
Kolejnym ważnym przedsięwzięciem jest stworzenie sieci kolei aglomeracyjnej. - Chodzi o to, by na bazie istniejącej infrastruktury kolejowej stworzyć warunki do korzystania z kolei w trakcie dojazdów na terenie aglomeracji poznańskiej - wyjaśnia Hubert Zobel. - Wymaga to remontu infrastruktury przesiadkowej, stworzenia nowych przystanków, unowocześnienia już istniejących oraz zbudowania całej infrastruktury towarzyszącej: dróg dojazdowych, parkingów dla samochodów i rowerów i tym podobnych - mówi.
Choć w nowym programie regionalnym transport publiczny, a zwłaszcza transport szynowy ma w sumie kwotowo bardzo wysoki priorytet, nie oznacza to, że inwestycji drogowych nie będzie.
- Negocjując WRPO 2014+ z Komisją Europejską musieliśmy wykazać wpływ planowanych inwestycji na rozwój regionu - podkreśla Hubert Zobel.
Jeszcze w tym roku 199 mln zł z unijnych funduszy ma szansę trafić na poprawę stanu dróg wojewódzkich. Ogłoszenie konkursu, w którym te pieniądze mają zostać rozdzielone, zaplanowano na ostatni kwartał bieżącego roku. Będą one mogły być przeznaczone na budowę lub modernizację dróg, w tym skrzyżowań, rond, obwodnic, a także wiaduktów, oraz zainstalowanie tam sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej.
Kontakt
www.funduszeeuropejskie.gov.pl.
Główny Punkt Informacyjny w Poznaniu: tel.: 61 626 61 93, e-mail: [email protected]
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?