Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koleje Wielkopolskie wśród najpunktualniejszych w Polsce

Robert Domżał
Dzisiaj, w południe na Dworcu Głównym na tablicy informującej o przyjazdach i odjazdach pociągów do Poznania nie było zapowiedzi opóźnień pociągów
Dzisiaj, w południe na Dworcu Głównym na tablicy informującej o przyjazdach i odjazdach pociągów do Poznania nie było zapowiedzi opóźnień pociągów Robert Domżał
Koleje Wielkopolskie, Arriva i Koleje Małopolskie to według Urzędu Transportu Kolejowego najpunktualniejsi przewoźnicy w Polsce.

- Nie pamiętam, kiedy spóźnił się pociąg, a najczęściej jeżdżę Kolejami Wielkopolskimi- mówi Anna Zywert z Pobiedzisk. Daniel Krysiak z Kościana dobrze ocenia pociągi spółki Przewozy Regionalne. Oboje zaznaczają, że pociągami nie podróżują zbyt często. Oceny są znacznie bardziej krytyczne, gdy o zdani zapyta się jeżdżących regularnie pociągami do pracy i szkół. Z badań, jakie przeprowadził Urząd Transportu Kolejowego wiadomo, że z punktualnością pociągów nie jest jeszcze najlepiej. Spóźnia się blisko 7 procent pociągów spółki Koleje Wielkopolskie oraz 10 procent pociągów spółki Przewozy Regionalne. Punktualnie jeździ 90,11 proc.z nich. Ale to i tak jedne z lepszych wyników w kraju. Znacznie gorzej wypadają pociągi spółki PKP IC. Blisko jedna trzecia z nich jest opóźniona. Tak przynajmniej było w ostatnim kwartale ubiegłego roku. Najpunktualniejsze są pociągi spółki Koleje Małopolskie. Te kursują jednak ledwie między Krakowem a Wieliczką.

Jak wyjaśnia Marek Nitkowski, członek zarządu spółki Koleje Wielkopolskie najczęściej - 4,44 proc. przyczyną opóźnień pociągów tej spółki są awarie urządzeń zabezpieczenia ruchu ruchu i zamknięcia torów spowodowane remontami. Wina leży więc po stronie spółki Polskie Linie Kolejowe PKP SA. A przecież spółka kursuje na trasach niedawno modernizowanych, czyli Poznań – Wągrowiec, Poznań – Wolsztyn, a także linii o jednym z wyższych standardów w kraju - Zbąszynek Poznań – Kutno i Poznań – Gniezno – Mogilno. Kolejną przyczyną opóźnień - 3,23 proc. są awarie innych przewoźników (PKPIC i PR), wypadki kolejowe, a także konieczność ustąpienia miejsca opóźnionym pociągom wyższej kategorii.

Opóźnienia z winy spółki Koleje Wielkopolskie jak zapewnia Marek Nitkowski to tylko 1,64 proc. wszystkich opóźnień. Pojazdy spalinowe czyli szynobusy psują się rzadziej – 0,7 proc. opóźnień - od elektrycznych – 0,9 proc. Te elektryczne to w dużej mierze „Elfy”.

Jak wykazuje Urząd Transportu Kolejowego poziom punktualność przewoźników pasażerskich w kraju wahał się w roku ubiegłym od 94,06% w I kwartale ubiegłego roku po 95,56 pro. - w II kwartale oraz 95,03 proc. w III kw. Liczba pociągów opóźnionych do 5 min wynosiła 53 868 w 1-szym kw. i 73 850 pociągów w 4-tym kwartale. Średnie opóźnienie wynosiło w pierwszym kwartale ubiegłego roku 10 minut, ale już w następnym wzrosło do 8 min 40 sek a w trzecim 9 min 39 sek i 9 min 14 sek w ostatnich miesiącach roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski