Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Manga na ekranie podczas festiwalu ANIMATOR 2023. Życie znanej japońskiej artystki w filmie Keiichi Hary.

OPRAC.:
Marta Jarmuszczak
Marta Jarmuszczak
Reżyser skomentował inspiracje poetyką mangi. Tłumaczył, że mandze występuje poetyka ciemności i jasności. Właśnie ta ciemność jest reprezentowana przez młodszą siostrę głównej bohaterki, która jest niewidoma.
Reżyser skomentował inspiracje poetyką mangi. Tłumaczył, że mandze występuje poetyka ciemności i jasności. Właśnie ta ciemność jest reprezentowana przez młodszą siostrę głównej bohaterki, która jest niewidoma. MJ
O trudnych relacjach rodzinnych, chorobie, poznawaniu świata różnymi zmysłami ze szczyptą historii Japonii opowiada film reżyserii Keiichi Hary pt. Miss Hokusai. Jest on adaptacją mangi Sugiura Hinako.

W trakcie Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych Animator w Poznaniu, 23 czerwca o godz. 20 zaprezentowany został m. in. film "Miss Hokusai", którego twórcą jest jeden z najbardziej uznawanych japońskich reżyserów na świecie Keiichi Hara. Wraz z Production I.G (twórcy „Ghost in the Shell”) przedstawili niezwykłą historię córki jednego z najsłynniejszych artystów w historii. Film jest adaptacją mangi Sugiura Hinako. Akcja dzieje w XIX wieku, w okresie Edo.

Fabuła

Podczas gdy całe Edo gromadzi się, by zobaczyć prace znanego malarza Hokusai, jego córka O-Ei ciężko pracuje w jego pracowni. Jej mistrzowskie portrety, grafiki smoków i szkice erotyczne – sprzedawane pod nazwiskiem jej ojca – są pożądane zarówno przez lordów z wyższych sfer, jak i czeladników. Publicznie nieśmiała i powściągliwa, w studio O-Ei jest równie zuchwała i nieskrępowana jak jej ojciec, paląc fajkę i szkicując rysunki, od których rumienią się współczesne Japonki. Ale pomimo tego zaciekle niezależnego ducha, O-Ei zmaga się z dominującym wpływem swojego ojca i jest wyśmiewana za brak życiowych doświadczeń, które próbuje przedstawić w swojej sztuce. Tętniące życiem Edo (dzisiejsze Tokio) w "Miss Hokusai" przepełnione jest demonami yokai, smokami i przebiegłymi handlarzami, a relacje O-Ei z jej wymagającym ojcem i niewidomą młodszą siostrą stanowią emocjonalne podłoże dla tego pięknie animowanego filmu o dorastaniu.

- czytamy w opisie filmu.

Wielokrotnie nagradzany reżyser Keiichi Hara („Colorful”) i japońska potęga produkcyjna Production I.G (twórcy „Ghost in the Shell”) przedstawiają niezwykłą historię córki jednego z najsłynniejszych artystów w historii.

Reżyser wypowiedział się na temat filmu podczas spotkania po piątkowym pokazie

Feminizm czy chęć promowania mangi?

Keiichi Hara stworzył film o kobiecie artystce, córce słynnego artysty. Zapytany o to czy jest feministą odpowiada jednak, że zrobienie tego filmu raczej nie ma nic wspólnego z byciem feministą, bardziej zależało mu na tym, aby jak najwięcej osób zobaczyło dzieło Sugiura Hinako, a film jak najlepiej oddawał to, co przedstawiono w mandze.

Szczegóły z życia na ekranie czy przekłamania?

Reżyser zaznaczył, że zgodny z rzeczywistością jest fakt, że dziewczyna żyła w brudnym, niewysprzątanym pokoju i właściwie nie gotowała tylko kupowała jedzenie. Przeprowadzała się również około 100 razy, tylko że w miejsca położone niedaleko siebie, a miejscem zamieszkania ojca artystki znajduje się przy obecnie najwyższym budynku w Tokio – Skytree.

Japońskie pożary w okresie Edo

Współcześnie pożary japońskie z tamtego okresu nazywane są "kwiatami edo", ponieważ często wówczas występowały. Reżyser zaznaczył, że to może być w jakiś sposób zaskakujące dla widzów z Zachodu. Jednak ludzie, którzy żyli w okresie w okresie edo trwającym od 1603 do 1868, mieszkali w bardzo tanich mieszkaniach i dlatego niezbyt przejmowali się tym, że te mieszkania płoną, ponieważ bardzo łatwo można je było odbudować. Przedstawieni w filmie ludzie, którzy gaszą pożary, również zajmowali się stawianiem domów.

Manga na ekranie i postrzeganie świata zmysłami

Reżyser skomentował inspiracje poetyką mangi. Tłumaczył, że mandze występuje poetyka ciemności i jasności. Właśnie ta ciemność jest reprezentowana przez młodszą siostrę głównej bohaterki, która jest niewidoma.

Hara przyznał, że oglądając film na dużym ekranie uświadomił sobie jak wspaniałą pisarką była Sugiura Hinako, bo zarówno w tym filmie jak i w jej twórczości widać, jak zmieniło się postrzeganie świata przez zmysły. Przywołał scenę, kiedy niewidomo siostra artystki pyta czy coś jest na moskitierze. Siostra sprawdza to i mówi jak wygląda owad. Pomimo tego, że stworzenie to może być postrzegane jako odrażające, ta wcale nie opisuje go w ten sposób tylko skrupulatnie podaje cechy jego wyglądu. Sposób opisu został dostosowany do niewidomej, ponieważ dla niej owad nie kojarzy się z czymś nieprzyjemnym i odrażającym

Film dla dzieci czy dorosłych

Manga została stworzona dla dorosłych. Reżyser przyznał, że teoretycznie byłby w stanie skonstruować ten film tak, aby był bardziej skierowany do dzieci, ale nie chciał tego robić. Zależało mu na oddaniu wspaniałości oryginału.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Obserwuj nas także na Google News

Trwa Animator w Poznaniu. Zobacz kadry z nagrodzonych filmów z ubiegłych lat >>>

Trwa Animator 2023 w Poznaniu. To największy festiwal filmów...

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski