Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ostatnie dni Poznańskiego Roweru Miejskiego. Na co miasto przeznaczy zaoszczędzone miliony?

OPRAC.:
Natalia Krawczyk
Natalia Krawczyk
Ostatni dzień roweru miejskiego i funkcjonowania systemu.
Ostatni dzień roweru miejskiego i funkcjonowania systemu. Waldemar Wylegalski
O północy z 30 listopada na 1 grudnia zakończy się sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego. Miasto poinformowało, że będzie to zarazem ostatni dzień funkcjonowania systemu po prawie 11 latach. - Miliony, które co roku miasto przeznaczało na utrzymanie systemu, zostaną przekazane na rozwój infrastruktury rowerowej - informuje Miasto Poznań.

Poznański Rower Miejski znika z ulic. Koniec po 11 latach

System Poznańskiego Roweru Miejskiego funkcjonuje od 2012 roku. Na podstawie danych z liczników rowerowych można oszacować, że przekroczył on już 10% wszystkich podróży po mieście.

- Kiedy startowaliśmy z systemem Poznańskiego Roweru Miejskiego, ideą przewodnią było zachęcenie mieszkańców miasta, aby przesiedli się z samochodów na rowery. Po ponad dekadzie funkcjonowania PRM możemy stwierdzić, że założenie to zostało w pełni zrealizowane i rower stał się jednym z popularniejszych środków transportu w mieście

- mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Zobacz też: Opuszczona stacja pod Poznaniem. Tu w studni woda zmienia się w szampana

- Wielu mieszkańców Poznania i aglomeracji właśnie ze względu na zdecydowaną rozbudowę i poprawę istniejącej infrastruktury przesiadło się na swoje prywatne rowery. Potwierdza to systematycznie spadające zainteresowanie rowerem miejskim. Obecny sezon jest kolejnym, w którym spada liczba wypożyczeń. Trend ten rozpoczął się w roku 2019, kiedy po rekordowym roku 2018, zarejestrowano niewiele ponad milion wynajmów. W latach 2020 i 2021 było to odpowiednio 528 i 320 tys. W tym roku wypożyczeń było 284 tys., czyli o blisko 25 tys. mniej niż w analogicznym okresie 2021 roku

- informuje miasto.

7 mln zł na Rower Miejski w Poznaniu. Na co teraz pójdą pieniądze?

W 2022 roku na obsługę Poznańskiego Roweru Miejskiego przeznaczono z budżetu miasta ponad 7 milionów złotych. Można przyjąć, że utrzymanie jednego roweru (w 2022 było ich 1829) kosztowało więc około 4 tysiące zł rocznie.

- Pieniądze, które dotychczas przeznaczane były na rower miejski, przekierowane zostaną na inwestycje w infrastrukturę, z której korzystają wszyscy cykliści

- podano w komunikacie.

W przyszłym roku na inwestycje w infrastrukturę rowerową zarezerwowana zostanie kwota ok. 14 milionów złotych. Obecnie budżet "rowerowy" opiewa na 8 milionów złotych, co oznacza, że w 2023 roku będzie niemal dwukrotnie większy. Pozwoli on na realizację istotnych inwestycji, jakimi są budowy dróg rowerowych na ul. Solnej oraz Królowej Jadwigi i Strzeleckiej.

Zobacz też: Tajemniczy opuszczony dom w środku lasu. To miejsce stało się znane w Wielkopolsce

- Zwłaszcza pierwsza z nich jest priorytetem - trasa wzdłuż ul. Solnej stanowić będzie fragment Ringu 1, czyli przewidzianej w Programie Rowerowym Miasta Poznania rowerowej obwodnicy centrum. Stworzy ona tak oczekiwane połączenie pomiędzy Starym Miastem a Wartostradą oraz ułatwi dojazd z północnej części miasta. Rozpocznie się również budowa drogi rowerowej wzdłuż ulicy Dmowskiego w stronę centrum. W 2023 roku opracowana ma być dokumentacja projektowa dla trasy wzdłuż PST w rejonie parku Wodziczki.

Obserwuj nas także na Google News

W momencie likwidacji systemu w Poznaniu, zarejestrowani użytkownicy mogą wciąż korzystać z systemów rowerów miejskich w Polsce lub w Europie, których operatorem jest Nextbike. Chcąc wypożyczać rowery, trzeba pobrać aplikację "nextbike by TIER" (środki z PRM zostaną zachowane pod warunkiem zalogowania się w niej danymi z PRM - nr telefonu + PIN). Aplikacja PRM Poznań będzie aktywna do końca 2022 r.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Miasto dba o poznańskich rowerzystów. Mają oni do dyspozycji grubo ponad 300 kilometrów dedykowanej infrastruktury - dróg rowerowych, ścieżek pieszo-rowerowych, kontrapasów i kontraruchów. Zdecydowanie największą atrakcją dla rowerzystów są trasy zlokalizowane po obu brzegach Warty. Wartostrada cały czas się rozwija. W zeszłym roku odnowiono odcinek wzdłuż wschodniego brzegu rzeki. W planach jest wydłużenie trasy w kierunku południowym. Prowadzone są prace projektowe dotyczące odcinka od mostu Przemysła I w kierunku Dębiny - niemal do Lubonia. Planowany jest również łącznik z ul. Chwaliszewo. W przyszłości Wartostradą będzie można dojechać także na północ miasta - w stronę granicy z gminą Suchy Las. Jak z lotu ptaka wygląda inwestycja, która wprawia w zachwyt rowerzystów w Poznaniu? Zobaczcie w galerii ---->

Ta inwestycja wprawia w zachwyt rowerzystów z Poznania. Zoba...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski