Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po e-urzędzie i tak pójdziesz do okienka

Paulina Jęczmionka, MON
Urząd Wojewódzki korzysta z platformy ePUAP
Urząd Wojewódzki korzysta z platformy ePUAP www.poznan.uw.gov.pl
Administracja elektroniczna to jeden z najważniejszych tematów odbywających się w Poznaniu unijnych konferencji. Ponad 900 delegatów w czwartek i piątek będzie dyskutować o przyszłości tzw. e-usług, czyli wszystkich tych, które przeciętny Kowalski może załatwić nie wychodząc z domu.

I choć ich liczba systematycznie rośnie, to spraw, które rzeczywiście - od początku do końca - można załatwić przez internet, wciąż jest niewiele.

CZYTAJ TEŻ:
Zamiast ciężkich tornistrów - tablety
E-recepta skończy się kompromitacją
Leszno: Niewielu pacjentów z e-receptą
Elektroniczny podpis w Urzędzie Wojewódzkim

Zwykle bowiem zaczyna się i kończy na pobraniu i wypełnieniu wniosku. W wielkopolskich urzędach największym zainteresowaniem cieszy się internetowe umawiania się na wizytę. I dobrze, bo i tak trzeba podejść do okienka.

Poznań w czołówce
Stolica Wielkopolski była jednym z pierwszych miast, które uruchomiły e-urząd. Możliwość załatwiania spraw przez internet pojawiła się tu w 2003 r. Pierwszą wprowadzoną e-usługą była rejestracja firmy. Później pojawił się internetowy nabór do szkół oraz e-mailowy i SMS-owy system informowania o stanie załatwianej w urzędzie sprawy.

Dziś spraw, które można załatwić przez internet, jest w Poznaniu kilkadziesiąt. Wśród nich są np. zgłoszenia nieruchomości Skarbu Państwa, wnioski o wydanie zaświadczenia z ewidencji gospodarczej czy wnioski o zaświadczenie dotyczące danych pojazdu. Jednak w większości przypadków i tak będziemy musieli wyjść z domu.

- Polskie prawo nie ułatwia przejścia do typowego, elektronicznego obiegu dokumentów - mówi Wojciech Pelc, kierownik oddziału serwisów informacyjnych poznańskiego magistratu. - Ale w ramach e-usług wprowadzamy tzw. tryb ułatwiający, który skraca uciążliwe procedury o kilka kroków.

I tak np. jeśli potrzebujemy odpisu z akt urzędu stanu cywilnego, wystarczy wypełnić e-formularz, który składa się z trzech kroków. Najpierw musimy podać podstawowe dane, później określić rodzaj odpisu i np. ile chcemy egzemplarzy. Jeżeli za odpis trzeba uiścić opłatę skarbową, także możemy zrobić to drogą elektroniczną. Później pozostaje nam już tylko czekać na informację o tym, że odpis jest gotowy. Do odbioru w urzędzie.

Najnowsze informacje z Wielkopolski wprost na Twoją skrzynkę - zapisz się do newslettera

Wśród poznańskich e-usług wciąż jednak wielu brakuje. Przez internet nie złożymy np. wniosku o zasiłek, zmianę miejsca zameldowania czy wymianę prawa jazdy. W tym ostatnim przypadku sprawdzimy jednak, na jakim etapie jest sprawa.

Podobnie jak ma to miejsce w e-urzędzie w Kaliszu. Tyle że tam internetowe usługi opierają się tylko na możliwości sprawdzenia, czy nasze dokumenty są już gotowe do odbioru. Z kolei e-administracja Wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego to przede wszystkim elektroniczna skrzynka podawcza. Mieszkańcy mogą więc przez internet składać wnioski, zapytania, skargi. Tyle że przez 3 lata od uruchomienia platformy nie wpłynęła do urzędu ani jedna sprawa.

Barierą jest wymagany tzw. kwalifikowany podpis elektroniczny, czyli taki, który zastępuje ten odręczny, ale rocznie kosztuje ok. 300 zł.

Urząd urzędowi nierówny
O ile urząd marszałkowski czy poznański i kaliski magistrat korzystają z własnych serwisów internetowych, o tyle np. sprawy w urzędzie wojewódzkim czy ZUS załatwimy poprzez rządową platformę ePUAP.

Tu w większości przypadków nie jest potrzebny podpis elektroniczny, ale darmowy tzw. profil zaufany. Tyle że wprowadzone do niego dane trzeba, niestety, potwierdzić później w urzędowym okienku.

Innym utrudnieniem ePUAP jest to, że korzystające z niej instytucje same decydują, jakie e-usługi znajdą się w internecie. I tak np. wielkopolski Urząd Wojewódzki jak dotąd udostępnił 18 pozycji. Jest wśród nich możliwość składania skarg, oświadczeń związanych z utraconym mieniem poza Polską, oświadczeń o miejscu pobytu w kraju czy wnioskowanie o umorzenie i rozkładanie na raty mandatów.

Za pośrednictwem sieci można też np. zgłosić termin i trasę przemarszu pielgrzymki.
- Osób korzystających z możliwości załatwiania spraw przez internet przybywa - mówi Tomasz Stube, rzecznik wojewody. - Ale znacznie częściej ludzie po prostu pobierają z naszej strony druki, by przyjść do urzędu z już wypełnionymi.

Pozew złożyć łatwo
Popularne jest za to rozliczanie się przez internet z fiskusem. Do złożenia PIT-ów wystarczy bowiem tylko podać takie podstawowe dane, jak NIP, PESEL oraz kwota przychodu określona w zeznaniu rocznym lub rozliczeniu za rok poprzedni.

Z kolei w e-Inspektoracie ZUS możemy złożyć deklaracje albo np. wystąpić o zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami.

Życie ułatwiają nam też firmy ubezpieczeniowe. Większość z nich od dawna oferuje usługi przez internet. Bez wyjścia z domu możemy więc wykupić ubezpieczenie na życie, samochód, mieszkanie itd.

Furorę robi też pierwszy w Polsce e-sąd, który zajmuje się prostymi sprawami z zakresu postępowania cywilnego. By złożyć pozew, wystarczy tylko założyć w internecie konto.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski