Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań nie zwalnia tempa. Inwestuje mimo pandemii. Prezydent Jaśkowiak: To najlepszy czas na przedsięwzięcia uciążliwe komunikacyjnie

Bogna Kisiel
Bogna Kisiel
Zwycięska koncepcja architektoniczna nowej siedziby Teatru Muzycznego w Poznaniu
Zwycięska koncepcja architektoniczna nowej siedziby Teatru Muzycznego w Poznaniu Atelier Loegler Architekci
Poznań zaciska pasa, ale nie zwalnia tempa inwestycyjnego, mimo trudnej i niepewnej sytuacji. Jest ona spowodowana m.in. systematycznym ścinaniem dochodów samorządów, niewystarczającą subwencją oświatową i pandemią – np. dochody z podatków spadły o ok. 98 mln zł, a ubytek ze sprzedaży biletów ZTM szacuje się na ponad 50 mln zł.

– Z powodu pandemii mamy mniejsze wpływy, co wpłynie na nasze plany inwestycyjne w perspektywie wieloletniej. Natomiast teraz wręcz przyspieszyliśmy z niektórymi inwestycjami – przyznaje Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – W mieście jest mniejszy ruch, szkoły są zamknięte, wiele osób pracuje zdalnie, dlatego jest to najlepszy czas na realizację zadań, powodujących uciążliwości komunikacyjnie.

Prezydent Jaśkowiak zwraca uwagę, że gdy inne samorządy wydawały pieniądze na rzeczy zbędne, Poznań – w tym miejskie spółki – skrzętnie je odkładał. I daje przykład Areny, która jest modernizowana z funduszy pozabudżetowych (przez MTP) czy spalarni – inwestycji w głównej mierze zrealizowanej przez jego poprzednika – która pozwoliła na racjonalną cenę za śmieci (nawet po podwyżkach poznaniacy będą płacić mniej za odpady, niż mieszkańcy innych miast).

Czytaj też: Poznań - Budżet 2020: Cięcia wydatków sięgną 134 mln zł. Mniej pieniędzy na drogi, zabytki, kulturę, sport i dla seniorów

Mimo niełatwej sytuacji gospodarczej, Poznań stawia na inwestycje. – Według wyliczeń prezydenta Bydgoszczy 70 proc. zleceń dla małych i średnich firm pochodzi od samorządów – zaznacza Jaśkowiak. – Wspieramy te przedsiębiorstwa. To także kwestia wiarygodności w oczach zagranicznych inwestorów, którzy działają w naszym mieście lub rozważają taką możliwość. Zabiegamy o nich, ponieważ tworzą atrakcyjne miejsca pracy dla poznaniaków. To ważne w obliczu rosnącej stopy bezrobocia.

- Przy wyborze inwestycji zawsze stosujemy dwa kryteria. Bierzemy pod uwagę poprawę komfortu życia mieszkańców oraz to, na ile miejskie przedsięwzięcia stają się impulsem dla sektora prywatnego.

- podkreśla prezydent Jaśkowiak.

Poznań realizuje całe mnóstwo inwestycji – tych drobnych, lokalnych i tych prowadzonych z dużym rozmachem. Na ten rok na zadania inwestycyjne zaplanowano 1,3 mld zł, w przyszłym planuje się – 1,2 mld zł.

Modelowa rozbudowa

Jesienią oddano do użytku m.in. 1,5-kilometrowy odcinek drogi rowerowej wzdłuż Grunwaldzkiej. Jest przedłużeniem 2-kilometrowej trasy, która powstała rok temu (odcinek MTP – Rycerska). Teraz rowerzyści dojadą aż do skrzyżowania Grunwaldzkiej z Jugosłowiańską i Bułgarską.

Poznaniacy korzystają także z nowej trasy tramwajowej, szczególne powody do zadowolenia mają mieszkańcy osiedli przy Falistej i Unii Lubelskiej. Co więcej została zakończono ją pięć miesięcy przed terminem. W ramach tej inwestycji została rozbudowana ul. Unii Lubelskiej na odcinku łączącym nową pętlę tramwajowo-autobusową z rondem Żegrze, przebudowano układ drogowy w obrębie ul. Falistej i Obodrzyckiej i wybudowano nowy odcinek torowiska.

Na granicy Poznania i Plewisk pod torami kolejowymi ma powstać tunel:

Na pętli powstał budynek dla pracowników MPK, przystanki tramwajowe i autobusowe, parking dla rowerów, zamontowano tablice informacji pasażerskiej.

– Trasa tramwajowa do pętli przy ulicy Unii Lubelskiej to przykład modelowo prowadzonej rozbudowy miasta. Najpierw pomyślano i zrealizowano niezwykle ważną inwestycję transportową, która pozwoli na lepszą, wygodniejszą i sprawniejszą obsługę komunikacyjną dla rozbudowującej się części Poznania – twierdzi Jan Gosiewski, dyrektor ZTM. – Dzięki inwestycji pobliskie istniejące osiedla już zostały lepiej skomunikowane z resztą miasta, a z transportu zbiorowego może korzystać więcej osób. Na nowej trasie już od kilku miesięcy kursują tramwaje dwóch linii, ponadto – dzięki nowoczesnej i awangardowej pętli – można się na niej przesiąść na autobus linii numer 174. Trasa z każdym rokiem – zwłaszcza kiedy w tym rejonie będzie przybywać inwestycji mieszkaniowych – będzie zyskiwała na znaczeniu, ale już dziś trudno sobie wyobrazić sieć tramwajową bez Unii Lubelskiej.

Tramwajem do Włodarskiej

Budowa trasy tramwajowej na Naramowice została podzielona na dwa etapy. Obecnie jest realizowany pierwszy z nich, który obejmuje 3-kilometrowy odcinek od pętli Wilczak do przystanku końcowego w rejonie Błażeja wraz z budową węzła Lechicka/Naramowicka.

Zobacz inwestycje na 2021 rok:

Roboty budowlane mają potrwać do końca 2021 r. – Trasa powinna być przejezdna w połowie 2022 roku, ale już w połowie przyszłego roku dojedziemy tramwajem do Włodarskiej – twierdzi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta. – Wtedy powinna też być możliwość przejazdu starą Naramowicką, między Wilczakiem a węzłem co poprawi dojazd do posesji i okolicznych osiedli.

Wiśniewski mówi, że niedawno był na placu budowy. Jego zdaniem, tempo prac jest imponujące. – Widać ułożone pierwsze fragmenty torowisk, niedługo nowe torowisko w rejonie parku Kosynierów zostanie połączone z pętlą Wilczak, powstaje korytarz Nowej Naramowickiej – relacjonuje Wiśniewski. - Mimo pandemii, prace przebiegają sprawnie.
W 2021 r. z na tę inwestycję miasto wyda 194,4 mln zł.

Trasa na miarę XXI wieku

Roboty są prowadzone także na Wildzie, ekipy drogowców przebudowują torowiska na Wierzbięcicach i ul. 28 Czerwca 1956 r., na odcinku od dawnego dworca PKS do skrzyżowania z ulicami Krzyżową i Kilińskiego. Inwestycja ma zakończyć się wiosną 2022 r. Co zyskają poznaniacy?

– Przede wszystkim nowoczesną i bezpieczną trasę tramwajową odpowiadającą standardom XXI wieku, dzięki czemu poprawi się komfort podróżowania komunikacją zbiorową. Po zakończeniu inwestycji ruch samochodów zostanie odseparowany od torowiska  (poza odcinkiem przebiegającym przez rynek Wildecki). Nowe torowisko będzie bardziej ciche niż dotychczas i w dużej mierze zielone – mówi Gosiewski. – Przy ul. św. Czesława powstaną przystanki wiedeńskie, a przy rynku Wildeckim zintegrowany węzeł przesiadkowy w formie antyzatok. Przy rynku pojawi się również parking na rowery. Wszystkie odnowione przystanki na przebudowywanym odcinku zostaną wyposażone w tablice informacji pasażerskiej.

Dyrektor ZTM zapowiada, że w 2021r. inwestycja zostanie skoordynowana z planowanym wspólnie z MPK Poznań remontem torowiska tramwajowego oraz sieci trakcyjnej na dalszej części ul. 28 Czerwca 1956 roku – od Krzyżowej do Hetmańskiej.
– Poza wymianą infrastruktury torowo-sieciowej, przebudowane zostaną przystanki Kosińskiego oraz Pamiątkowa. Oba zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – dodaje Gosiewski.

Zyskają wszyscy

Trwa przebudowa ronda Rataje wraz z pobliskimi ulicami. Wszystkie prace mają zakończyć się w marcu 2022 r., wcześniej gotowa będzie ul. Jana Pawła II, bo już wiosną przyszłego roku. W ramach inwestycji powstanie zintegrowany węzeł przesiadkowy, parking Bike&Ride, inteligentny system transportowy, a na określonych odcinkach wzdłuż Krzywoustego, Jana Pawła II, Zamenhofa – ciche torowisko tramwajowo-autobusowe. Przystanki ZTM zostaną wydłużone, zatrzymywać się na nich będą tramwaje i autobusy. Powstaną m.in. nowe chodniki, drogi rowerowe, monitoring. To zadanie obejmuje też zakup taboru, MPK Poznań nabyło 15 autobusów elektrycznych.

– Zyskają wszyscy – piesi, rowerzyści, kierowcy, a najbardziej pasażerowie – twierdzi Wiśniewski. – Na tarczy ronda powstanie czwarty pas dla busów i dodatkowy lewoskręt dla tych, którzy wyjeżdżają z Jana Pawła w stronę Kórnika.

Wiśniewski podkreśla, że celem jest, by na koniec przyszłorocznych wakacji rondo było przejezdne dla tramwajów we wszystkich relacjach.
Koszt tego całego projektu to 150 mln zł, w tym prawie 107 mln zł dotacji unijnej.

Miejsca nie tylko na relaks

Prowadzona obecnie rewitalizacja rynku Łazarskiego wraz z przyległymi ulicami oraz skwerem im. Kazimierza Nowaka ma zakończyć się jesienią przyszłego roku. – Prace przebiegają w zadowalającym tempie – mówi Katarzyna Parysek-Kasprzyk, zastępca dyrektora Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta.

Kupcy będą handlować na nowym targowisku, pod zadaszeniem. Północna część skweru Nowaka stanie się deptakiem. – Oprócz funkcji handlowej, przestrzeń rynku Łazarskiego pełnić będzie funkcje przestrzeni publicznej umożliwiającej organizację wydarzeń plenerowych – dodaje Parysek-Kasprzyk.

Czytaj też: Poznań: Pływalnia na osiedlu Zwycięstwa będzie gotowa w 2021 roku [WIZUALIZACJE]

Nie do poznania zmienił się także pl. Kolegiacki, którego przebudowa trwa od wiosny ubiegłego roku. W pełni będzie można korzystać z jego uroków na początku przyszłego roku. Ławki, zieleń, fontanna, Zegar Historii, ukazujący dzieje Kolegiaty św. Marii Magdaleny, miejsca na ogródki gastronomiczne, nowa nawierzchnia z kostki granitowej będą zachęcać do odpoczynku, a także będzie tutaj można poznać historię Poznania od czasów lokacji miasta.

Tu znajdą kompleksową opiekę

Pod koniec 2021 r. pensjonariusze DPS przy Bukowskiej mają przeprowadzić się do nowego domu, który jest budowany na Strzeszynie. Budynek będzie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – duże pokoje, windy, szerokie korytarze, spełni europejskie standardy opieki nad seniorami.

Zobacz też: Na os. Kopernika w Poznaniu znaleziono szczątki pięciu osób – dwóch dorosłych i trojga dzieci. To potwierdza obecność dawnego cmentarza

– Został podzielony na strefy. Publiczna obejmuje pomieszczenia administracyjne, salę konferencyjną. Półpubliczną będą stanowić pomieszczenia użytkowane wspólnie przez seniorów czyli pracownie, kluby, kino cafe, kaplica, pokoje do ćwiczeń czy gabinety medyczne. Natomiast w mieszkalnej, podzielonej na trzy grupy, znajdą się pokoje, kuchnia, jadalnia – tłumaczy Magdalena Pietrusik Adamska, dyrektor Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych. – Pokoje będą dwu– i jednoosobowe.

W strefie technicznej zaplanowano magazyny, zaplecze socjalne i higieniczno-sanitarne dla pracowników. Koszt budowy to 43 mln zł. – Łącznie zamieszka tu 100 pensjonariuszy – mówi Jędrzej Solarski, zastępca prezydenta. I dodaje: – Planujemy budowę DPS nr 2, ale jak będą na to pieniądze.

Realizowana jest też rozbudowa Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego i Rehabilitacji Medycznej przy Mogileńskiej. - Powstanie tutaj 200 nowych miejsc, dziennych i stacjonarnych dla osób przewlekle chorych, wymagających rehabilitacji, które znajdą tu kompleksową opiekę medyczną – wyjaśnia Solarski.

Warto inwestować w kulturę

Od ubiegłego roku trwa renowacja Fortu VII. Prace objęły fasady koszar, główną bramę wjazdową i budynek Blokhauzu, podwalnię i prawy majdan (forteczny dziedziniec). Pierwszy etap prac renowacyjnych zakończy się w tym roku. W lipcu podpisano umowę na realizację drugiego etapu prac.

– Z uwagi na ogromne walory historyczne Fortu VII warto w niego inwestować – uważa Solarski. I podkreśla: – Poznań stawia na kulturę także w tym trudnym dla miasta okresie finansowym.

Łącznie renowacja Fortu VII będzie kosztować ponad 28 mln zł, z czego 11 mln zł stanowi dofinansowanie unijne.

– W tym roku zakończyła się konserwacja reprezentacyjnych wnętrz w zachodnim skrzydle Centrum Kultury Zamek – przypomina Solarski.

Renowacja rozpoczęła się jesienią 2018 r. Przeprowadzone zostały prace budowlane, konserwatorskie, instalacyjne. Koszt projektu to prawie 22 mln zł, w tym dotacja unijna w wysokości ponad 14 mln zł.

Czytaj też: Fort VII w Poznaniu przejdzie renowację. Odtworzony ma zostać wygląd fortu z około 1944 roku

Solarski zaznacza, że należy pamiętać o trwających pracach projektowych nad dwiema ważnymi inwestycjami w obszarze kultury – nowymi siedzibami dla Muzeum Powstania Wielkopolskiego oraz Teatru Muzycznego.

W 2019 r. rozstrzygnięto konkurs architektoniczny na muzeum, który wygrała pracownia WXCA. Miasto przeznaczyło 5 mln zł na prace projektowe. W tym roku Ministerstwo Kultur i Dziedzictwa Narodowego wsparło je kwotą 400 tys. zł. Prace nad projektem budowlanym mają zakończyć się w tym roku, a na początku przyszłego ma być złożony wniosek o pozwolenie na budowę. Muzeum powstanie przy Wzgórzu św. Wojciecha.

Rok temu spółka PIM podpisała umowę z firmą Atelier Loegler Architekci, która wygrała konkurs na koncepcję nowej siedziby Teatru Muzycznego. Teatr zostanie zlokalizowany na działce między ul. Św. Marcin, Skośną a torami kolejowymi, w sąsiedztwie Akademii Muzycznej. W budynku mają powstać dwie sceny – główna i kameralna, spełniające najwyższe wymagania akustyczne i techniczne, foyer, strefy obsługi widza, kawiarnia.

Sport był i jest ważny dla miasta

Finiszuje budowa basenu na os. Zwycięstwa. W krytej pływalni są dwa baseny, sauna, sala fitness, szatnia, przebieralnia, natryski, toalety. Basen pływacki ma sześć torów o długości 25 m, natomiast rekreacyjny składa się z dwóch niecek – w jednej z nich zostaną zainstalowane urządzenia do hydromasażu. Odbiory obiektu mają nastąpić w marcu przyszłego roku.

– Na Malcie wyremontowana została wieża sędziowska i budynek multimedialny, teraz spełniają wymogi konieczne do organizowania imprez międzynarodowych – mówi Solarski.

Zakończyła się modernizacja stadionu lekkoatletycznego na Golęcinie. – Zyskał nie tylko nową nawierzchnię bieżni, ale też nowe rozbiegi do rzutu oszczepem, skoku o tyczce i skoku wzwyż oraz rzutnię do rzutu młotem i dyskiem - wskazuje Justyna Litka, prezes PIM.

Na pobliskiej działce, między stadionem a Nieszawską, powstało boisko piłkarskie oraz czterotorowa bieżnia wraz z infrastrukturą do skoku wzwyż, skoku w dal, trójskoku i pchnięcia kulą. Spełnia ono funkcję boiska rozgrzewkowego.

- Wszystkie te inwestycje, tak w sferze zdrowia, kultury, jak sportu, powstały ponad podziałami politycznymi

– podkreśla Solarski.

Zobacz też:

Będzie kontynuowana budowa trasy tramwajowej na Naramowice (na zdjęciu), na którą w 2021 r. miasto przeznacza 194,4 mln zł. Ponadto w projekcie budżetu na przyszły rok zarezerwowano 65,5 mln zł na węzeł Nowa Naramowicka czy 7 mln zł na węzeł Grunwaldzka.Czytaj dalej --->

Budżet 2021: Przez przez pandemię sytuacja jest trudna, ale ...

To jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w Poznaniu. Trwa budowa tramwaju na Naramowice. I chociaż prace rozpoczęły się z opóźnieniem, dziś na placu budowy nie ma przestojów. Pogoda sprzyja, drogowców bowiem nie spowalnia mróz czy deszcz. Na prowadzone prace narzekać mogą jedynie kierowcy, którzy muszą uzbroić się w cierpliwość i jeździć objazdami. Przez najbliższe dni, od soboty 28 listopada jazda północną nitką ulicy Lechickiej jest niemożliwa. Zobacz najnowsze zdjęcia z placu budowy tramwaju na Naramowice --->

Poznań: Budowa tramwaju na Naramowice idzie pełną parą. Na r...

Sprawdź też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski