Poznań: Remont na ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego startuje 10 kwietnia. Utrudnienia potrwają półtora roku. Sprawdź zmiany

Bogna Kisiel
Bogna Kisiel
Rozpoczyna się kolejny etap realizacji Programu Centrum. Najpierw przebudowywany będzie odcinek ul. Św. Marcin od ul. Ratajczaka do Piekary, a następnie fragment między ul. Piekary a skrętem w Al. Marcinkowskiego. UMP
Między 10 a 12 kwietnia rozpoczną się roboty budowlane na ulicy Św. Marcin - od Ratajczaka do Al. Marcinkowskiego oraz na Al. Marcinkowskiego – od ul. Św. Marcin do placu Wolności. Zakończenie inwestycji planowane jest na trzeci kwartał przyszłego roku. W tym czasie poznaniacy muszą uzbroić się w cierpliwość. - Dołożymy starań, by uciążliwości były jak najmniejsze – zapewnia Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Realizacja kolejnego etapu Programu Centrum wymaga wprowadzenia nowej organizacji ruchu – fragmenty ulic zostaną zamknięte dla ruchu samochodowego i tramwajowego, zmienią się trasy niektórych linii tramwajowych, pojawią się nowe linie.

Czytaj też: Poznań: Budowa trasy tramwajowej na Ratajczaka rozpocznie w 2021 roku. Teraz podpisano umowę z projektantem

Na początek wykonawca przystąpi do wymiany podziemnej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. Z tego powodu zamknięty dla ruchu kołowego i tramwajowego zostanie fragment ul. Św. Marcin – od skrzyżowania z ul. Św. Marcin do placu Wolności. Podgórna stanie się ulicą bez przejazdu, ponieważ Al. Marcinkowskiego zostanie zamknięta, dojazd do Podgórnej będzie tylko od strony pl. Wiosny Ludów. - Mieszkańcy kamienic będą mieli możliwość wjazdu na parkingi wewnętrzne – zapewnia Michał Geszka, zastępca Miejskiego Inżyniera Ruchu.

Wielkie zamieszanie z zapisami na szczepienia:

Dostawy do sklepów czy obsługa komunalna (np. odbiór śmieci) powinny odbywać się w godz. 7-9 oraz 14.30-17. W wyjątkowych sytuacjach godzinę wjazdu trzeba ustalić z kierownikiem budowy.

Zamknięte zostanie też przejście przez ul. Św. Marcin, piesi będą mogli przejść na drugą stronę za skrzyżowaniem z ul. Piekary.

Zamknięte fragmenty ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego

Najpierw przebudowywany będzie odcinek ul. Św. Marcin od ul. Ratajczaka do Piekary, a następnie fragment między ul. Piekary a skrętem w Al. Marcinkowskiego. Prawoskręt z ul. Piekary w ul. Św. Marcin zostanie na tym etapie robót utrzymany, głównie z myślą o dostawcach oraz autach, które będą się kierowały na parking galerii handlowej.

Dojazd do niej będzie możliwy również od od ul. 27 Grudnia, odcinkiem Al. Marcinkowskiego przebiegającym przy hotelu Rzymskim. Na tym etapie robót będzie obowiązywał tutaj ruch dwukierunkowy.

Zmiany, które czekają nas w centrum Poznania jeszcze w tym roku:

Wkrótce kolejne zmiany na ul. Święty Marcin. Oj, w tym roku ...

Ze względu na zamknięcie fragmentów ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego dla kierowców przygotowano objazdy. - Zasadniczy, od ul Strzeleckiej, poprowadzony zostanie ulicami Krysiewicza, Ogrodową, Powstańców Wielkopolskich, Niepodległości i Solną – mówi Geszka. - Zalecany jest również objazd ulicami Długą, Garbary, Kazimierza Wielkiego, Mostową, Garbary, Małe Garbary i Wolnica.

Kierowcy jadący od skrzyżowania ulicy Św. Marcin i Ratajczaka będą mogli objechać plac budowy ulicami Ratajczaka, Powstańców Wlkp., al. Niepodległości i Solną.

Zmienią się trasy tramwajów

Od 10 kwietnia (sobota) fragmenty ul. Św. Marcin, Al. Marcinkowskiego i 27 Grudnia zostaną wyłączone z ruchu tramwajowego. Tego samego dnia otwarty dla tramwajów zostanie nowy łuk tymczasowy na pl. Wiosny Ludów.

- Zmienionymi trasami pojadą tramwaje 3, 5, 6, 9, 13 – mówi Tomasz Łapszewicz, zastępca dyrektora ZTM. - Zlikwidowane zostaną tymczasowe linie 36 i 96, a w celu ułatwienia w przemieszczeniu się uruchomione będą linie 92 i 99.

MPK Poznań: Czego nie wolno robić w tramwaju i autobusie? Za...

Linie nr 5, 6 i 9 będą korzystały z tymczasowego łuku torowego. Zostanie uruchomiona tramwajowa linia nr 92, która połączy Piątkowo i Winogrady z Ratajami. Pasażerowie, którzy będą chcieli podróżować między centrum Poznania a Winiarami, Boninem i Sołaczem, mogą skorzystać z tramwaju nr 99. Zmienioną trasą – przez Al. Niepodległości i Solną - będzie kursował także autobus nocnej linii nr 231.

- Przywrócenie ruchu tramwajowego przez węzeł Podgórna nastąpi wcześniej niż zakończenie prac budowlanych, bo w pierwszym kwartale przyszłego roku – dodaje prezydent Wiśniewski.

Przebieg zmienionych linii tramwajowych i autobusowych

Linia nr 3 będzie dojeżdżać do Franowa, zamiast do pętli Unii Lubelskiej.
WILCZAK – Przełajowa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Fredry – 23 Lutego – Pl. Wielkopolski – Wyszyńskiego – Rondo Śródka – Jana Pawła II – Trasa Kórnicka – Piaśnicka – FRANOWO

Linia nr 5
„Piątka” jadąca z Górczyna po dojeździe do ronda Kaponiera, przez ulice: Towarową, Królowej Jadwigi i Strzelecką wjeżdżać będą do centrum miasta, a następnie korzystając z tymczasowego łuku torowego skręci na Podgórną i Lewandowskiej żeby dojechać przez most św. Rocha do węzła Jana Pawła II/Kórnicka. Następnie „piątka” pojedzie Trasą Kórnicką i przez Chartowo na Unii Lubelskiej.

Linia nr 6
„Szóstka” jadąca z Junikowa będzie z ul. Królowej Jadwigi przez Strzelecką wjeżdżać do centrum miasta, a następnie korzystając z tymczasowego łuku torowego skręci na Podgórną i Lewandowskiej żeby dojechać przez most św. Rocha do węzła Jana Pawła II/Kórnicka. Następnie „szóstka” pojedzie ul. Jana Pawła II i Warszawską na Miłostowo.

Linia nr 9
„Dziewiątka” jadąca z Dębca będzie z ul. Królowej Jadwigi przez Strzelecką wjeżdżać do centrum miasta, a następnie korzystając z tymczasowego łuku torowego skręci na Podgórną i Lewandowskiej żeby dojechać przez most św. Rocha do węzła Jana Pawła II/Kórnicka. Następnie pojedzie pojedzie Trasą Kórnicką na Franowo.

Linia nr 13 będzie dojeżdżać do pl. Wielkopolskiego
JUNIKOWO – Grunwaldzka – Rondo Kaponiera – Św. Marcin – Gwarna – Pl. Ratajskiego – 23 Lutego – PLAC WIELKOPOLSKI

Linia nr 92
OS. SOBIESKIEGO – Trasa PST – Dworzec Zachodni – Głogowska – Most Dworcowy – Królowej Jadwigi – RONDO RATAJE

Linia nr 99
PIĄTKOWSKA – Winiarska – Wołyńska – Wielkopolska – Pułaskiego – Roosevelta – Fredry – 23 Lutego – PLAC WIELKOPOLSKI

Linia 231
POZNAŃ GŁÓWNY - Dworcowa - Św. Marcin - Al. Niepodległości - Solna - Wolnica - Estkowskiego - Jana Pawła II - Krzywoustego - Brneńska - Inflancka - Chartowo - Żegrze - UNII LUBELSKIEJ

Centrum Poznania przyjazne mieszkańcom - będzie więcej zieleni, bezpieczniej

Co zmieni się po zakończeniu tej inwestycji? Pomiędzy Ratajczaka i Podgórną zostanie wprowadzona strefa zamieszkania, powstanie tu przestrzeń łączącą funkcje ulicy, deptaku, parkingu i miejsca spotkań mieszkańców. Na pozostałym odcinku auta będą mogły poruszać się z prędkością 30 km/h. Na przebudowanym odcinku ul. Św. Marcin będzie jeden kierunek ruchu, nieczynne torowisko zostanie zlikwidowane, natomiast drugie będzie wymienione i przesunięte (nowy tor tramwajowy pomiędzy ul. Św. Marcin a pl. Wolności przebiegał będzie w linii prostej).

Sprawdź: MPK Poznań: Czy tramwaj na Ratajczaka będzie głośny i uciążliwy dla mieszkańców? Sprawdzą to eksperci

- Powstaną szerokie chodniki, miejsca na ogródki gastronomiczne, pojawi się więcej zieleni, ławki, kosze na śmieci, nowe oświetlenie – dodaje mówi Katarzyna Parysek-Kasprzyk, zastępca dyrektora Biura Koordynacji. Projektów i Rewitalizacji Miasta. - Przed muzeum zostanie posadzonych 36 dębów kolumnowych, cisy, berberysy, irga, a na kwietniu wiosną będą kwitnąć krokusy, a jesienią ziemowity.

Sprawdź też:

Na ul. Św. Marcin z uwagi na duże zagęszczenie infrastruktury podziemnej nie było możliwości posadzenia drzew. Stanie tu 10 donic ze świdośliwą lamarcką oraz barwinkiem pospolitym. 

Na Al. Marcinkowskiego przewidziano o 14 miejsc postojowych, w tym trzy dla osób z niepełnosprawnościami. Po zachodniej stronie alei, na wysokości przystanku tramwajowego, powstanie stacja Poznańskiego Roweru Miejskiego. Na ul. Św. Marcin zarezerwowano dwa miejsca dla dostaw, po południowej stronie ulicy.

Warto wiedzieć: Ważne remonty w Poznaniu w 2021: budowa tramwaju na Ratajczaka, dalsza przebudowa ul. Święty Marcin. Co jeszcze powstanie?

Nawierzchnia ul. Św. Marcin będzie nawiązywać do wcześniej odnowionego odcinka ulicy, zostanie wykonana z kostki kamiennej z granitu strzelińskiego, na odcinku Piekary – kościół pw. św. Marcina będzie nawierzchnia z z kostki bazaltowej i płyt granitowych, a na Al. Marcinkowskiego (ul. Św. Marcin – Podgórna) pojawi się naturalny kamień.

Punkt informacyjny dla mieszkańców

Podobnie, jak w czasie przebudowy wcześniejszego odcinka ul. Św. Marcin, zostanie uruchomiony punkt informacyjny, gdzie będzie można zgłosić swoje uwagi czy zadać pytania. - Punkt zostanie uruchomiony 12 kwietnia w lokalu przy ulicy Święty Marcin 57, będzie czynny w poniedziałki w godzinach 16-18 oraz w czwartki w godzinach 14-16 – mówi Parysek-Kasprzyk. - Pytania można także nadsyłać na adres projektcentrum@um.poznan.pl.

Zaskakujące zdjęcia z poznańskiej komunikacji. To dziwi i śm...

Sprawdź też:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie