Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Tak będziemy jeździć po zamknięciu Kaponiery! [ZDJĘCIA, MAPA]

Katarzyna Fertsch
Tak będziemy jeździć podczas przebudowy ronda
Tak będziemy jeździć podczas przebudowy ronda Wojciech Błaszczyk
Od środy to hiszpańska firma OHL jest liderem konsorcjum, które przebuduje Kaponierę. Drogowcy oraz przedstawiciele firm budowlanych podpisali aneks do umowy. Prace na rondzie rozpoczną się na początku sierpnia i potrwają do końca przyszłego roku. My już wiemy, jak będziemy jeździć w czasie trwania prac!

Drobne, ale istotne prace już trwają. Na razie są niewidoczne, bo prowadzone "na dole". Chodzi między innymi o przebudowę kanalizacji i instalacji oraz przeniesienie stacji, która zasila trakcje tramwajowe w okolicach Kaponiery. Te właściwe prace rozpoczną się na początku przyszłego miesiąca. Drogowcy planują, że będzie to weekend 4-5 sierpnia.

- Budować będzie konsorcjum, które wygrało przetarg i zrealizowało pierwszy etap inwestycji. Tym razem na jego czele stanie jednak nie Hydrobudowa, a hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain - wyjaśnia Kazimierz Skałecki, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu.

Cała zostanie zamknięta dla samochodów. Nie będą też po niej jeździły tramwaje. I tak prawie półtora roku. Na początku sierpnia rozpocznie się przebudowa Kaponiery. Jak to przeżyjemy?

Projekt objazdów dla samochodów został już przygotowany. Czeka na ostateczne "klepnięcie". Jak będziemy omijać rondo? Jadąc od strony Winograd, dojedziemy tylko to ulicy Słowackiego, w którą będziemy wjeżdżać. Tak dojedziemy do ulicy Mickiewicza.

- Mickiewicza na odcinku od Słowackiego do Zwierzynieckiej będzie jednokierunkowa - opowiada Kazimierz Skałecki, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich.

Po dojechaniu do Zwierzynieckiej będziemy mieć wybór: skręcić w prawo w kierunku Kraszewskiego lub w lewo - w kierunku Roosevelta. Stamtąd pojedziemy na Górczyn lub skręcimy w Bukowską.

Z kolei od strony Górczyna objazd wyznaczony zostanie ulicami, którymi jeździliśmy podczas pierwszego etapu przebudowy Kaponiery. Z mostu Dworcowego dojedziemy do ulicy Towarowej, następnie Powstańców Wielkopolski do alei Niepodległości. Tym razem nie będziemy jednak skręcać w lewo w ulicę Święty Marcin. Trzeba będzie dojechać aż do Libelta i dopiero tam skręcić.

Choć z Górczyna będzie też można pojechać prosto, czyli z Głogowskiej w Roosevelta. Nią dojedziemy do Bukowskiej. Ten skręt będzie czynny przez cały czas trwania przebudowy.

- Zamknięty zostanie jeden pas Roosevelta na zjazd techniczny - dodaje dyrektor ZDM. Nim ciężarówki będą dojeżdżały na wielki plac budowy, w który zamieni się Kaponiera.

Korzystać z tych objazdów będziemy również, przejeżdżając z Jeżyc do centrum miasta. Będzie można pojechać aleją Niepodległości do Matyi i na most Dworcowy lub do Libelta i tam skręcić w Roosevelta.

- Zamknięta zostanie Kaponiera oraz większa część ulicy Roosevelta. Odcinkiem od mostu Teatralnego do ulicy Słowackiego będzie otwarty tylko jeden pas ruchu.

Drogowcy wierzą, że poznańscy kierowcy przywykną do nowej organizacji ruchu i każdy znajdzie dla siebie najlepszą drogę. Nieco gorzej może być z pasażerami MPK. Na czas przebudowy ronda Kaponiera (a więc do końca 2013 roku) zamknięty dla tramwajów będzie obszar od Gwarnej do rynku Jeżyckiego oraz od "Teatralki" do ulicy Bukowskiej. Tramwaje nie będą więc jeździły ulicą Towarową!

- Byłoby to niemożliwe, ponieważ z Towarowej tramwaje nie mogą skręcić w prawo w kierunku Gwarnej - przypomina dyrektor Skałecki.

Dlatego wciąż rozważane są dwa warianty. Pierwszy zakłada całkowite zamknięcie dla ruchu Kaponiery. Drugi - że pojazdy będą jeździły ulicą Zwierzyniecką. Bardziej prawdopodobny wydaje się jednak pierwszy wariant - głównie ze względu na olbrzymi zakres prac.

- Ustalamy szczegóły i w najbliższych dniach powinniśmy mieć gotową organizację ruchu komunikacji miejskiej - zapewnia Rafał Kupś, szef Zarządu Transportu Miejskiego. - Może uda się jednak zostawić tramwaje na rondzie przez kilka tygodni?

Nie ulega wątpliwości, że trzeba będzie uruchomić autobusy, które znów będą jeździły z napisem "za tramwaj" na wyświetlaczach. Tylko w ten sposób będzie można w krótszym czasie przewieźć pasażerów z mostu Teatralnego w kierunku Górczyna czy centrum miasta.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski