Poznań: Tramwaj na Naramowice w budowie - ale już coraz bliżej wizji projektantów

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Tramwaj na Naramowice w rejonie os. Łokietka.Przejdź do następnego zdjęcia ------>Poznańskie Inwestycje Miejskie
Budowa tramwaju na Naramowice może być traktowana jako powolne grzebanie koparek w ziemi, badania archeologiczne, stawianie ogrodzeń, objazdy i utrudnianie życia kierowcom w imię jakiejś dość odległej inwestycji. Ale... tylko przez kogoś, kto obserwuje ją z okna autobusu, a nie widział wizualizacji – ani na ekranach ustawionych w rejonie budowy, ani prezentowanych przez miasto i „Głos Wielkopolski”.

Ulica Naramowicka, Nowa Naramowicka, Łużycka, Serbska, Lechicka, podkreślone tramwajem biegnącym od Wilczaka do ul. Błażeja, wyglądają w planach niesamowicie: z relatywnie niewielkich ulic (np. Naramowickiej za Lechicką w stronę Naramowic) przekształcają się w nowoczesne arterie komunikacyjne, jakich nie wstydziłyby się centra nowoczesnych miast. Sąsiadujące ze sobą jezdnie dwu, trzy-, a nawet czteropasmowe w jednym kierunku (z pasami skrętu), do tego dwa sąsiadujące tory, ułożone w zielonym pasie, robią wrażenie. A wartość wizualizacji podnoszą nie szare klocki imitujące budynki, czy zielone place, ale konkretne obecne budynki, przy których łatwiej zrozumieć skalę planowanych zmian! Bloki na os. Kosmonautów, Black Red White na Serbskiej, Rooweromania niedaleko ul. Bolka, czy sklep przy Sarmackiej sąsiadują z jezdniami, na których nie powinno być korków.

Budowa tramwaju na Naramowice jest największą inwestycją komunikacyjną w Poznaniu. Jej koszt ocenia się na 270 mln złotych, a przebudowę układu drogowego w rejonie linii tramwajowej – na 160 mln zł. Około jedna trzecia środków pochodzi z dofinansowania unijnego. Między Wilczakiem a ul. Błażeja powstaje torowisko o długości 3,3 km, przy którym zaplanowano osiem przystanków. Do tego budowane są drogi, w tym dojazdowe i skrzyżowania, o łącznej długości 7,5 km, wchodzące m.in. w skład węzła komunikacyjnego w rejonie skrzyżowania ul. Lechickiej i Naramowickiej, wykorzystującego dwupoziomowy układ dróg.

Drogowcy pracują już pełną parą, bo do zakończenia prac zostało zaledwie półtora roku! Zaplanowano je bowiem na wiosnę 2022 roku.

- Obecnie nasze działania koncentrują się na zamkniętym odcinku ul. Naramowickiej, tzn. od ul. Słowiańskiej do zjazdu przy ul. Naramowickiej 31 oraz od ul. Serbskiej do ul. Lechickiej, wraz ze skrzyżowaniem ul. Lechickiej i Naramowickiej – mówi Maja Chłopocka-Nowak z Poznańskich Inwestycji Miejskich Sp. z o.o.

Trwają prace związane z infrastrukturą podziemną, po których będzie możliwe przygotowanie tzw. koryta pod torowisko tramwajowe. Ponadto dobiegają końca prace związane z budową tymczasowego układu drogowego na skrzyżowaniu ul. Naramowickiej i Serbskiej, gdzie docelowo tramwaj pojedzie przez zachodnią część tego skrzyżowania. Przygotowany na czas budowy tymczasowy układ drogowy składać się będzie m.in. z dwóch przejazdów o charakterze przejściowym. Oba będą docelowo wykorzystane dla przełożenia ruchu na jedną z jezdni ul. Serbskiej, co pozwoli na przebudowanie na drugiej stronie istniejącej infrastruktury i dostosowanie jej do przebiegu torowiska.

Pewną zmianą w ostatnich dniach było wprowadzenie innej organizacji ruchu na skrzyżowaniu ulic Lechickiej i Obrońców Tobruku, w efekcie czego kierowcy mogą zawrócić na ul. Lechickiej w rejonie Wilczego Młyna.

Zobacz najnowsze wizualizacje:

Poznań: Tramwaj na Naramowice w budowie - ale już coraz bliż...

Sprawdź też:

Wsparcie emocjonalne przyszłych rodziców, czyli kim jest doula?

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Fajne te wizualizacje, ale byłyby bardziej czytelne, gdyby w podpisie dodać np.: "widok od strony..."

Dodaj ogłoszenie