Poznańska Szybka Kolej? Dlaczego nie!

Bogna Kisiel
Poznańska Szybka Kolej? Dlaczego nie!
Poznańska Szybka Kolej? Dlaczego nie! Piotr Tomaszewski
W kilkanaście minut z Naramowic na Dębiec? Czy to możliwe? Tak. Torów kolejowych Poznań ma pod dostatkiem. Można je wykorzystać i wzorem Poznańskiego Szybkiego Tramwaju stworzyć Poznańską Szybką Kolej. Rozwiązałaby ona nie tylko problemy komunikacyjne północnej części Poznania, w tym Naramowic, ale także skorzystaliby mieszkańcy innych dzielnic. Pomysł jest realny, ale potrzebna jest współpraca władz samorządowych wszystkich szczebli oraz PKP PLK.

Warszawa ma metro, Trójmiasto Szybką Kolej Miejską. A Poznań? A my mamy kilometry szyn kolejowych – dziewięć linii kolejowych, rozchodzących się promieniście w kierunku Krzyża, Piły, Wągrowca, Gniezna, Wrześni, Jarocina, Leszna, Grodziska, Nowego Tomyśla oraz obwodnicę towarową. W niewielkim jednak stopniu wykorzystujemy je w podróżowaniu po mieście.

– Poznański Węzeł Kolejowy można byłoby dostosować do potrzeb nie tylko kolei dalekobieżnej, aglomeracyjnej, ale i miejskiej – uważa Adam Pawlik, radny PiS. I proponuje utworzenie miejskiej linii kolejowej. – Niemcy, Francuzi postawili na szynę, bo ona ma podstawowy plus – jest bezkolizyjna. Jeśli tory kolejowe przecinają się z drogą, to opuszcza się szlaban i pociąg przejeżdża.

Obwodnica towarowa
Zdaniem A. Pawlika, pociągi miejskiej kolei mogłyby kursować w dwóch kierunkach po obwodzie, wykorzystując istniejące linie pasażerskie i obwodnicę towarową. Skład startowałby np. z Dworca Głównego, przez Grudzieniec, Jeżyce i dalej linią na Piłę przez Podolany, Strzeszyn docierałby do obwodnicy towarowej na Piątkowie. Stąd przemieszczałby się obok campusu UAM na Morasku, Naramowice, Janikowo, Zieliniec, Franowo, Pokrzywno, Starołękę, Dębinę do Dworca Głównego.

– Należałoby podnieść parametry techniczne linii kolejowych co się obecnie dzieje i obwodnicy towarowej, a na północy stworzyć łącznik, który połączy linię na Piłę z północną obwodnicą towarową – tłumaczy A. Pawlik. – Wymagałoby to również wybudowania przystanków kolejowych, a obok nich parkingów dla aut i rowerów. Trzeba też zrobić dojścia do przystanków.

Radny PiS daje przykład swojej znajomej, która mieszka na północy Poznania, a pracuje w szkole na Świerczewie. Do pracy jeździ autem. Zajmuje jej to półtorej godziny.

– Gdyby była obwodowa linia kolejowa, dojechałaby autem do przystanku Naramowice i w kilkanaście minut dotarłaby na Świerczewo – twierdzi A. Pawlik. – Przy dobrych parametrach technicznych linii kolejowej z każdego takiego punktu do centrum miasta pasażer dojedzie w 15 minut. Jeśli dzisiaj z Franowa ktoś chce jechać na Strzeszyn, to musi wsiąść do tramwaju, przebić się przez centrum miasta, a potem przesiąść się na autobus. Lekko licząc zajmie mu to godzinę. Dlatego woli korzystać z samochodu. I to jest naturalne. Z badań wynika, że dla pasażera najważniejszy jest czas podróżowania.

Nie tylko dla Naramowic
Należy też pamiętać, że na peryferiach miasta znajdują się znaczne tereny przewidziane pod zabudowę mieszkaniową. Rada Miasta uchwaliła np. dwa plany miejscowe dla Szczepankowa, które obejmują ok. 200 ha gruntu przeznaczonego na inwestycje mieszkaniowe.

Mirosław Kruszyński, zastępca poprzedniego prezydenta rozważał budowę kładki nad obwodnicą towarową, by wydłużyć trasę tramwajową z Franowa na Szczepankowo. Inny wariant zakładał dowożenie pasażerów autobusami na pętlę na Franowo. – Po co wydawać pieniądze na kładkę, skoro tańsze byłoby wybudowanie przystanku kolejowego – wskazuje A. Pawlik. I dodaje, że wtedy w zależności od punktu docelowego podróży, jedni korzystaliby z tramwaju na Franowie, a inni z kolei miejskiej.

Istotna jest lokalizacja przystanków kolejowych. Muszą one być powiązane z trasami tramwajów i autobusów. Pasażerowie mogliby kontynuować podróż pojazdami MPK, rowerami miejskimi lub gdy jest blisko dojść pieszo.
A. Pawlik uważa, że obwodowa kolej miejska rozwiązałaby problem komunikacyjny północnej części Poznania. Jego zdaniem, jest to lepsze rozwiązanie niż budowa trasy tramwajowej.

–Jestem ostatnią osobą, która atakowałaby tramwaj na Naramowice – zastrzega A. Pawlik. – Ta część miasta nie ma transportu publicznego. Bardzo go potrzebuje. Jednak czy warto wydawać 600 mln zł, by mieszkaniec Naramowic jechał do centrum miasta 30-40 minut. Może trzeba się zastanowić, czy nie lepiej byłoby wydać te pieniądze na podniesienie parametrów technicznych linii kolejowej, wybudowanie przystanków i zakup taboru kolejowego. Skorzystaliby na tym wszyscy poznaniacy.

Trzecia rama dla pociągu
Kiedyś zrodziła się też koncepcja, by skomunikować linią kolejową lotnisko Ławica z Dworcem Głównym. Trasa miała przebiegać przez Jeżyce i na wysokości ul. Przelot skręcać koło WZM-otów i dalej na lotnisko.

– Teraz jest jeszcze inny pomysł, by poprowadzić ją śladem trzeciej ramy – mówi A. Pawlik. – Można byłoby pociągiem pojechać na południe, skręcić w prawo i na wysokości Górczyna poprowadzić linię śladem trzeciej ramy do lotniska, a następnie odbić w kierunku Tarnowa Podgórnego. To byłaby najbardziej obciążona linia w naszej aglomeracji, bo na terenie gminy Tarnowo Podgórne jest 35 tys. miejsc pracy.

Na budowę poznańskiej kolei miejskiej można pozyskać fundusze unijne, ale trzeba zaproponować kompleksowe rozwiązanie transportowe dla całej aglomeracji. Tu potrzebna jest współpraca władz samorządowych wszystkich szczebli oraz PKP PLK.

Rewolucja w aptekach. Farmaceuta jak lekarz?

Wideo

Komentarze 33

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zxc

Chyba chodzi o Junikowo a nie Janikowo w artykule

k
krscp

Budowa A100 stanęła wiele lat temu i niewiele się w temacie dzieje. ZTCW są tylko plany drobniejszych podłączeń do sieci w celu udrożnienia, ale pomysł zamknięcia ringu upadł po protestach mieszkańców.
Żebyśmy się dobrze zrozumieli, bardzo bym chciał domknięcia autostradowego ringu wokół Poznania i też ubolewam nad przebiegiem WOP, ale z drugiej strony uważam, że tereny zaplanowane pod III ramę są zbyt cenne obecnie, by przeznaczać je pod "autostradę". Owszem, można wykorzystać odcinki do budowy dróg zbiorczych, ale idea III ramy jest już przestarzała. Przebiega teraz już często w dość gęstej zabudowie, po części przez Las Marceliński - w XXI w. mieście nie są to tereny pod obwodnice. Zresztą przywołana przez Ciebie M25 totalnie zdegradowała okolicę, po której przebiega i taki sam efekt miałaby III rama.

e
eugeniusz

Jacyś geniusze zapewne znani z imienia i nazwiska zaprojektowali i wybudowali pętle tramwajowa na Junikowo oddalona od torów kolejowych i stacji kolejowej w taki sposób aby nikt z osciennych gmin przypadkiem dojeżdżając do Poznania do pracy nie wysiadł na stacji Plewiska i nie wsiadł do tramwaju i nie pojechał dalej.
Ma jechac na dworzec główny przejśc przez galerię i później moze sobie jechac do pracy

J
Ja

to dlaczego Berlin buduje setkę ? (100) berlin ma podobny problem ? Ja w sam raz i LD i w BR i innych miastach byłem jak chcesz coś wypychać musisz im dać gdzie 1. parkować 2. dać dojazd do parkingu 3. omijać centrum 4. omijać miasto + oczywiście transport zbiorowy. Ale nic niczego kosztem

w
wanadoooooo

Cieszy mnie, że wszyscy komentujący są zadowoleni z pomysłu i cieszy mnie, to że kolega Pawlik tak konsekwentnie trzyma się tego tematu i każde następne podejście jest bardziej precyzyjne, czyli od ogólników do szczegółów. Poznań nie byłby pierwszy miastem w Polsce z takimi rozwiązaniami komunikacyjnymi a dobre pomysły trzeba wspierać i realizować. Wydaje mi się, ze taniej i szybciej byłoby zrealizować taka koncepcje niż tramwaj na Naramowice. ja nie będę udawał ignoranta i amatora i podpowiem od razu, że : istnieje problem taboru, który kiedyś był w Polsce nierozwiązywalny, bo jak połączyć walory tramwaju z wymogami trakcji kolejowej. Obecnie można by to zrobić łatwiej, gdyz technika przewornikowa umożliwia także dla ty7ch mocy korzystanie z dwóch róznych żródeł o róznych parametrach napięciowych i kształtu prądu, do tego stopnia, że pojazd mógłby sie poruszać po torach kolejowych i tramwajowych. Obecne rozwiązania techniczne peronów kolejowych wymusiłyby jednak konstrukcje wagonów, które umożliwiałyby wsiadanie i wysiadanie na nich a stanęłoby w sprzeczności z wymogami miejskimi dla tramwajów, ale koncepcja kolegi Pawlika i tak się obroni, jeśli nie dojdzie do wybudowania tramwaju z Naramowic. Kolej miejsko-podmiejską ma Warszawa, Trójmiasto a zatem myśliciele miejscy niech wezmą w Poznaniu temat na stół i określą ramy finansowe, wymogi techniczne i horyzont czasowy. Myślę, ze jakieś przykłady w Europie lub na świecie by się znalazły.

w
www

Absolutnie zgadzam , święta prawda, zostalismy załatwieni na cacy , ale za to będziemy mieć ścieżki rowerowe

D
Dana

Bardzo bym chciała aby ten pomysł został szybko zrealizowany. Mniej samochodów w centrum, czyste powietrze i mniej czasu na dojazdy, same plusy a deweloperzy już mogą w okolicach przystanków budować

G
Gość

Koncepcja słuszna ale trochę z brodą. Już za komuny proponowano zagęszczenie przystanków na obecnych liniach. I co wynika po 30 latach ?
Ano to, że w tym okresie wybudowano 1 ( słownie jeden) przystanek - Poznań Karolin, który obecnie nie spełnia żadnej roli. Powinien być podczas modernizacji przesunięty o ok 0,5 km w kierunku Czerwonaka.
A w ciągi 30 lat przesunięto 2 przystanki w rejonie miasta ( Junikowo i Antoninek). Natomiast zlikwidowano przystanki Poznań-Podolany, Nowa Wieś Poznańska. A gdzie planowane przystanki Miłostowo, Jeżyce ? Kolej już obecnie można i powinno wpleść się w system komunikacji miejskiej - tylko potrzeba kasy ( projekt PKM). A nie budować mini-kosmodromy ( łącznica Strzeszyn - Piątkowo).
Już można by spróbować jechać ale przez Kiekrz.
A nie weim czy ktoś pamięta projekt Tram_per ? Od 30 lat tylko gadanie a efekty znikome.

r
rtyukuiloi;iuiuy5y

"Mówi, że jesteś szybka. A tak, przydałaby się szybka." :D :D :D :D

k
krscp

Wybacz, ale to abstrakcyjne porównanie. Skala, wielkość miasta, koszty budowy. Nic nie da się porównać. M25 była budowana ponad 30 lat temu i dziś pewnie bez niej Londyn utknąłby w jednym wielkim korku, ale i tak jest jedną z najbardziej zatłoczonych dróg w Europie. Natomiast z miast które wymieniłeś wcześniej nie ma takich, gdzie korki byłyby mniejsze, niż w Poznaniu. We Wrocławiu, zaraz po oddaniu S8 średnia prędkość w mieście wzrosła, po czym zgodnie z prawem Lewisa-Mogridge'a spadła do tej samej, co przed oddaniem obwodnicy, a dziś Wrocław jest wolniejszym miastem niż Poznań. Spójrz w indeks prędkości TomTom - najmniej zatłoczonymi miastami w rankingu są te, gdzie wykorzystywane są przede wszystkim alternatywne formy transportu - Amsterdam, Kopenhaga, Breda, Eindhoven, Bilbao, Utrecht, Malmo... Łódź dzierży dumnie 1. miejsce wśród miast poniżej 800 tys. mieszkańców. Jest najwolniejsza.

p
pezet

robi się plany i liczy na ościenne gminy, szczególnie gminę czerwonak, którą miasto stara się wydymać na dojeździe do spalarni.

m
motorniczy

Ten nowy przebieg trasy do Tarnowa Podgórnego to ciekawy pomysł. Przy trasie znajduje się nie tylko jedno z największych osiedli mieszkaniowych os. Kopernika, ale również Stadion, tereny handlowo usługowe Marcelin, Port Lotniczy Ławica, teremy przemysłowo usługowe w gminie Tarnowo Podgórne. Warto ten pomysł zbadać. Natomiast nie oszukujmy się, kolej nie zastąpi w mieście tramwaju. Kolej ma oddziaływanie aglomeracyjne lub metropolitalne, a nie wewnątrz miejskie. Obwodnica kolejowa jest na tyle potrzebna na ile można ją wykorzystać dla kolei metropolitalnych.

o
obserwator

Co na to PKP po drugie pomiędzy Naramowicami a Janikowem jest coś takiego jak Koziegłowy z 14 tys mieszkańców plus gmina Czerwonak. a na koniec przestańcie bić pianę tylko coś róbcie bo tory puste bez pociągów już lata są .

K
Kierski

Szanowny Panie Radny, znów zapomina się o trasie P-ń Główny - Szczecin. Od dłuższego czasu trąbimy (widocznie za mało), aby ująć Kiekrz w tych planach. Dwa składy naprzemiennie mogłyby kursować minimalnie dłuższą pętlą, a efekt byłby dużo lepszy.

M
Mieszkaniec

Pomysł trafiony. Ale jak dołożą Starołęce na przejeździe jeszcze szybką kolej to rogatki będą opuszczone na stałe. Już teraz trudno tam przejechać. Może zatem pomyśleć o realizacji wiaduktu, którego projekt kosztował prawie bańkę.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3