Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwajem najpierw pojedziemy przez Ratajczaka, a później z Naramowic do centrum. Poznań chce otrzymać unijne dofinansowanie

Paweł Antuchowski
Paweł Antuchowski
Przystanek Ratajczaka przy Bibliotece Uniwersyteckiej będzie nieczynny dopóki nie powstanie cała trasa. Dlatego miastu zależy, aby tę linię wybudować w pierwszej kolejności.
Przystanek Ratajczaka przy Bibliotece Uniwersyteckiej będzie nieczynny dopóki nie powstanie cała trasa. Dlatego miastu zależy, aby tę linię wybudować w pierwszej kolejności. Adam Jastrzębowski
Samorządy mogą już składać wnioski o unijne dotacje na transport publiczny z programu Feniks. Dwa poznańskie projekty tramwajowe zostały sklasyfikowane jako strategiczne. Miejscy urzędnicy planują złożyć wnioski o ich dofinansowanie, jednak w pierwszej kolejności miastu zależy na dokończeniu tramwaju w ulicy Ratajczaka.

Spis treści

Najpierw tramwaj wzdłuż ulicy Ratajczaka

Na dofinansowania do projektów związanych z transportem publicznym zaplanowano blisko 8 miliardów złotych. Te pieniądze mogą pokryć nawet 85 proc. Kosztów związanych z budową nowych tras tramwajowych, węzłów przesiadkowych czy nowego taboru. Dotyczy to także kolejnych faz projektów, których rozpoczęcie zostało sfinansowane w poprzedniej perspektywie unijnej.

Taki projektem w Poznaniu jest budowa trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Ratajczaka.

- Na pewno w nowej perspektywie będziemy ubiegali się o dokończenie tramwaju na Ratajczaka. Jest to inwestycja, która została już zrealizowana w pewnym odcinku, za zgodą ministerstwa

– deklaruje Mariusz Wiśniewski, wiceprezydent Poznania.

Dokończenie tej trasy jest kluczowe, aby można było korzystać z nowego przystanku tramwajowego wybudowanego przy gmachu Biblioteki Uniwersyteckiej. Obecnie prowadzi do niego ślepy tor, zakończony łukiem łączącym niewielki fragment trasy z dość obleganym odcinkiem na ulicy 27 grudnia. Trasa ta ma według planów powstać do 2026 roku.

Potem tramwaj z Naramowic do Centrum

Z pieniędzy unijnych miasto chce także sfinansować drugi etap budowy trasy tramwajowej na Naramowice. Dzięki niemu tramwaje z Naramowic docierałyby do centrum szybciej, kursując obok dworca kolejowego Garbary i dalej przez Małe Garbary docierać do Ronda Śródka lub placu Wielkopolskiego.

Mariusz Wiśniewski na razie zapowiada, że miasto chce opracować projekt techniczny tej trasy. Według planów miasta trasa mogłaby zostać ukończona nawet dopiero za pięć lat. Wniosek o dofinansowanie urzędnicy złożą do 28 czerwca.

Będą węzły przesiadkowe przy obwodnicy towarowej

Trzecim unijnym projektem w Poznaniu będzie budowa węzłów przesiadkowych przy nowych przystankach kolejowych, jakie mają powstać wzdłuż towarowej obwodnicy Poznania. Według planów maja ta w przyszłości kursować pociągi regionalne. Trasa miałaby także stanowić początek stworzenia w Poznaniu kolei miejskiej.

- Będzie 7 nowych przystanków kolejowych i przy każdym z nich chcemy zbudować dojazdy dla samochodów, rowerów, dojścia dla pieszych i parkingi. Nie wykluczamy zakupu nowego taboru tramwajowego i autobusowego

– zapowiada Mariusz Wiśniewski.

Węzły przesiadkowe miałyby powstać także do 2029 roku. W międzyczasie PKP PLK chciało podpisać wartą 1,5 mld zł umowę na przebudowę towarowej obwodnicy Poznania. Wstrzymał ją nowy wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej Piotr Malepszak, wskazując szereg błędów w projekcie. Błędy te mógłby ograniczyć przepustowość wyremontowanej linii, dlatego na razie trwa audyt projektu.

- Na wszystko pewnie pieniędzy nie starczy, bo w nowej perspektywie unijnej nie będzie ich już tyle, ile poprzednio. Mimo to chcemy skorzystać z pieniędzy unijnych i KPO. Chcemy, żeby jak najwięcej tych pieniędzy było bezzwrotne, związane z zakupami zeroemisyjnego transportu. Dzięki temu nie będziemy musieli zaciągać na ich zakup kredytów i będziemy mieli więcej pieniędzy na inwestycje w infrastrukturę

- podsumowuje Mariusz Wiśniewski.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Tu na razie jest ściernisko, ale będzie park. A w przyszłości także centrum duszpasterskie

Miał być kościół, będzie park. Poznań ogłasza konkurs na jeg...

od 7 lat

Obserwuj nas także na Google News

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski