- Jestem wściekła na rowerzystów. Bardzo często jeżdżą niezgodnie z przepisami i na dodatek są bezczelni. Ostatnio wyjeżdżając z bocznej uliczki przy Winogradach na nasze auto wpadł rowerzysta. Jechał niezgodnie z przepisami, a jeszcze nakrzyczał na męża - mówi Halina Owsianna, przewodnicząca RO Stare Winogrady. I dodaje, że cykliści nie zwracają uwagi na czerwone światło. Pojawiają się nagle z prawej lub lewej strony. Przeszkadzają pieszym. - Nie zdziwi mnie, jeśli kolizji będzie więcej - dodaje Owsianna.
Polecamy:
Poznań: Rowery niechętnie widziane w tramwaju
De facto na ulicy Winogrady nie ma ścieżki rowerowej. W jezdni zostały wydzielone tzw. pasy techniczne, które posiadają dwie funkcje: w przypadku awarii samochodu umożliwiają jego zatrzymanie na poboczu i służą też rowerzystom.Sprawdź:
Poznań: Rowery znikały. Złodzieje w rękach policji
- Pas awaryjny jest częścią jezdni. Obowiązuje na nim, jak na wszystkich drogach publicznych, ruch prawostronny. Jazda rowerem w kierunku przeciwnym do obowiązującego stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa i jest niezgodna z przepisami - wyjaśnia Tomasz Libich z ZDM.
Sprawdź także:
Poznań: Rowery wypożyczysz w kilku miejscach
Mimo to część rowerzystów jeździ "pod prąd", stąd częste kolizje z ich udziałem. Sekcja Rowerzystów Miejskich, która opiniuje projekty związane z budową ścieżek rowerowych pomysł, który zrealizowano na Winogradach, uważa za ciekawy, choć nie do końca udany.
Rowery: Poznań mało przyjazny rowerzystom
- Pasy techniczne są interesującym rozwiązaniem pozwalającym na bezpieczny ruch rowerowy. Jednak problemem ul. Winogrady są parkujące - pomimo linii ciągłej - samochody na pasie - podkreśla Adam Beim z SRM.
- Tworzy to niebezpieczne sytuacje na drodze podczas próby ominięcia auta przez rowerzystę. Założenia były dobre, a efekt jest kiepski. I dodaje, że w Poznaniu jest więcej rowerowych "bubli". Pasy dwukierunkowe na ulicach jednokierunkowych, gdzie powinien obowiązywać kontrapas. Tak jest np. na Krakowskiej i św. Wojciechu. - Dwukierunkowy pas dla rowerów w ulicy jednokierunkowej jest rozwiązaniem wadliwym, a przy tym poza Poznaniem niestosowanym. Na dodatek od 2011 r. te pasy są niezgodne z prawem! - dodaje Beim.
Sprawdź:
Poznań: Rowery znikały. Złodzieje w rękach policji
Rowery: Poznań i raport o bezpieczeństwie
Poznańska Masa Krytyczna przygotowała rowerowy raport. Od 2007 roku w Poznaniu wzrosła liczba wypadków z udziałem rowerzystów: w 2007 r. było ich 128, w 2011 r. - 226, a w 2012 r. - 302. Do zdarzeń dochodzi najczęściej od kwietnia do października. Najwięcej wypadków było na skrzyżowaniach: Krakowska/Łąkowa, Dolna Wilda/Hetmańska, Jana Pawła II/Wyszyńskiego, Al. Solidarności/Murawa, al. Wielkopolska/Nad Wierzbakiem i Bułgarska/Ptasia.
Rowery: Poznań mało przyjazdy rowerzystom
Polecamy:
Poznań: Rowery niechętnie widziane w tramwaju
Rowery: Poznań bezpieczny i przyjazny rowerzystom? Komentujcie!
NAJNOWSZE INFORMACJE Z POZNANIA I WIELKOPOLSKI: GLOSWIELKOPOLSKI.PL
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?