Rowery: Poznań bezpieczny i przyjazny rowerzystom? [ZDJĘCIA]

Maciej Łosiak
Rowery: Poznań bezpieczny i przyjazny rowerzystom? Grzegorz Dembiński
Na początku sierpnia na skrzyżowaniu ulic Owsianej i Winogrady samochód potrącił rowerzystkę, która trafiła do szpitala. W ubiegłym roku inna kobieta jadąca rowerem została zepchnięta z drogi przez autobus. Przewróciła się, uderzyła głową o chodnik. To zdarzenie także miało miejsce na Winogradach. Ale podobne sytuacje dotykają cały Poznań. Rowery nie są bezpieczne? Czy Poznań jest bezpieczny i przyjazny rowerzystom?

- Jestem wściekła na rowerzystów. Bardzo często jeżdżą niezgodnie z przepisami i na dodatek są bezczelni. Ostatnio wyjeżdżając z bocznej uliczki przy Winogradach na nasze auto wpadł rowerzysta. Jechał niezgodnie z przepisami, a jeszcze nakrzyczał na męża - mówi Halina Owsianna, przewodnicząca RO Stare Winogrady. I dodaje, że cykliści nie zwracają uwagi na czerwone światło. Pojawiają się nagle z prawej lub lewej strony. Przeszkadzają pieszym. - Nie zdziwi mnie, jeśli kolizji będzie więcej - dodaje Owsianna.

Polecamy:
Poznań: Rowery niechętnie widziane w tramwaju

De facto na ulicy Winogrady nie ma ścieżki rowerowej. W jezdni zostały wydzielone tzw. pasy techniczne, które posiadają dwie funkcje: w przypadku awarii samochodu umożliwiają jego zatrzymanie na poboczu i służą też rowerzystom.Sprawdź:
Poznań: Rowery znikały. Złodzieje w rękach policji

- Pas awaryjny jest częścią jezdni. Obowiązuje na nim, jak na wszystkich drogach publicznych, ruch prawostronny. Jazda rowerem w kierunku przeciwnym do obowiązującego stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa i jest niezgodna z przepisami - wyjaśnia Tomasz Libich z ZDM.

Sprawdź także:
Poznań: Rowery wypożyczysz w kilku miejscach

Mimo to część rowerzystów jeździ "pod prąd", stąd częste kolizje z ich udziałem. Sekcja Rowerzystów Miejskich, która opiniuje projekty związane z budową ścieżek rowerowych pomysł, który zrealizowano na Winogradach, uważa za ciekawy, choć nie do końca udany.

Rowery: Poznań mało przyjazny rowerzystom

- Pasy techniczne są interesującym rozwiązaniem pozwalającym na bezpieczny ruch rowerowy. Jednak problemem ul. Winogrady są parkujące - pomimo linii ciągłej - samochody na pasie - podkreśla Adam Beim z SRM.

- Tworzy to niebezpieczne sytuacje na drodze podczas próby ominięcia auta przez rowerzystę. Założenia były dobre, a efekt jest kiepski. I dodaje, że w Poznaniu jest więcej rowerowych "bubli". Pasy dwukierunkowe na ulicach jednokierunkowych, gdzie powinien obowiązywać kontrapas. Tak jest np. na Krakowskiej i św. Wojciechu. - Dwukierunkowy pas dla rowerów w ulicy jednokierunkowej jest rozwiązaniem wadliwym, a przy tym poza Poznaniem niestosowanym. Na dodatek od 2011 r. te pasy są niezgodne z prawem! - dodaje Beim.

Sprawdź:
Poznań: Rowery znikały. Złodzieje w rękach policji

Rowery: Poznań i raport o bezpieczeństwie
Poznańska Masa Krytyczna przygotowała rowerowy raport. Od 2007 roku w Poznaniu wzrosła liczba wypadków z udziałem rowerzystów: w 2007 r. było ich 128, w 2011 r. - 226, a w 2012 r. - 302. Do zdarzeń dochodzi najczęściej od kwietnia do października. Najwięcej wypadków było na skrzyżowaniach: Krakowska/Łąkowa, Dolna Wilda/Hetmańska, Jana Pawła II/Wyszyńskiego, Al. Solidarności/Murawa, al. Wielkopolska/Nad Wierzbakiem i Bułgarska/Ptasia.

Rowery: Poznań mało przyjazdy rowerzystom

Polecamy:
Poznań: Rowery niechętnie widziane w tramwaju

Rowery: Poznań bezpieczny i przyjazny rowerzystom? Komentujcie!

NAJNOWSZE INFORMACJE Z POZNANIA I WIELKOPOLSKI: GLOSWIELKOPOLSKI.PL

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

Wideo

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Samochody zaparkowane wzdłuż ul. Winogrady, światła co chwilę i piesi, którzy spacerują sobie, na przykład, z dziećmi i wózkami po dość wąskiej drodze rowerowej (też na ul. Winogrady - wzdłuż torów tramwajowych linii 3). Zawsze omijam tę trasę, a szkoda.

B
Burak

Niech pani Owsiana weźmie się za porządek w okolicach Cytadeli i na niej samej, wstyd tam turystów przyprowadzać

P
Pan_Slon

Pani Halinka o sobie :)

Zabiegająco mandat radnej rady Miasta Poznania zamierzam:

1. dopilnować, aby mieszkańcy mieli prawo decydować o wizji swojego najbliższego otoczenia, swojej dzielnicy - NIC O NAS BEZ NAS!
2. dążyć, aby miasto było bezpieczne i przyjazne - bez barier
3. zabiegać o rewitalizację Starówki i nowy wizerunek Centrum
4. przyczynić się do aktywności sportowej w każdym wieku
5. walczyć o godność życia seniorów.

Szczegolnie punkty 2 i 4 w kontekscie jej wypowiedzi, brzmia zabawnie ;)

b
biker

Halina Owsianna niech sie zajmie nielegalnie parkujacymi samochodami na pasie technicznym wzdluz Winogrady a nie czepia sie rowerzystow ktorzy sa na kazdym kroku spychani na pobocze przez gamoni w autach

31 węzłowy Burke

i dla pieszych i dla zmotoryzowanych i dla rowerzystów i dla pasażerów ... itp.itd. Przyjazny jest tylko dla klik rządzących tym nieszczęsnym miastem które kolejnymi falami najeźdźców doprowadziły do takiego stanu jaki każdy widzi. Wrogie są ludziom stwory z płatnej strefy, trolle z SM, polucjanty ukryte za słupami i kioskami , tajna armia kanarów ...itd. itp. 31

l
lucca

Bardzo proszę mieszkańców osiedli, na których znajdują się drogi rowerowe, aby nie chodzili po nich, traktując je jak chodniki. Niestety często na os. Rusa widziałem, jak chodzono po drodze rowerowej, gdzie tuż obok jest chodnik. Pozdrawiam

O
ODP:

Zgodnie z "Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia" (zaktualizowanym w październiku 2012 roku) każdy rower musi być wyposażony w:

co najmniej jedno światło przednie białe lub żółte świecące ciągłym, lub migającym (od 2012 roku) światłem - czyli np lampka przednia na baterie, akumulatory lub dynamo,
co najmniej jedno światło tylne czerwone, odblaskowe
co najmniej jedno światło tylne świecące ciągłym, lub migającym (od 2002 roku) światłem,
co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec,
dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku,
kierunkowskazy - jeśli tylko w przypadku kiedy konstrukcja roweru lub wózka rowerowego uniemożliwia sygnalizowanie zamiaru skrętu ręką.

UWAGA ! Od 8 października 2013 roku nie musimy mieć zamontowanych świateł na rowerze wtedy gdy nie jest ono wymagane - czyli np. w dzień. Możemy więc lampki posiadać np w kieszeni, lub w plecaku, albo nawet w domu - jesli nie zamierzamy jeździć po zmroku. UWAGA ! nie dotyczy to odblasku tylnego o barwie czerwonej, który musi być zamontowany na stałe.

Jeśli jest tam hamulec cierny, to OK, ale ostre koło nie jest hamulcem - tak samo, jak silnik w samochodzie nie jest hamulcem, mimo że mówi się czasem o hamowaniu silnikiem.

Tego typu rowery (z ostrym kołem) nie należą do najbezpieczniejszych.

G
Gość

Nie rozumiem dlaczego robi się aferę o ulicę Winogrady, faktycznie te pasy nie są formalnie DDR, ale doskonale pełnią jej funkcję. Większym problemem są idioci jadący rowerami pod prąd (piszę to z punku widzenia rowerzysty). Oraz czasem wadliwie skonstruowana sygnalizacja świetlna (światło czerwone blokuje ruch kołowy i rowerzystę w sytuacji gdy rowerzysta może bezkolizyjnie przejechać z boku chodnikiem (w miejscach o dopuszczonym ruchu). Generalnie bardzo bym się cieszył gdyby więcej ulic miało podobne rozwiązania w formie pasów czy to rowerowych czy też technicznych.

G
Gość

@rowerzysta, motocyklista i kierowca - nie wiesz czy nie ma dzwonka (przepis nie mówi że musi być na kierownicy), oświetlenie jest obowiązkowe po zmroku, w dzień można mieć zdemontowane, sporna może być kwestia hamulca bo ostre koło można zinterpretować również jako hamulec (w końcu są hamulce torpedo które również nie wymagają obecności klamki hamulcowej.

G
Gość

kolega w granatowej bluzie - rower nie jest wyposażony ani w dzwonek, ani w oświetlenie, ale co najistotniejsze - rower nie ma hamulca... ma natomiast coś takiego, jak ostre koło - na sztywno połączoną korbę z kołem - bez wolnobiegu - kierowca za analogiczne braki w samochodzie by miał zabrany dowód rejestracyjny, a samochód by był odwieziony na lawecie do warsztatu celem naprawy/uzupełnienia obowiązkowego wyposażenia

Poza tym - wiem, że to nie jest wygodne dla rowerzystów, ale zaparkowanie samochodu na ul. Winogrady wygląda na zgodne z przepisami (pod warunkiem zachowania odpowiedniej odległości na chodniku dla pieszych).

Reasumując - z powodów, które były wymienione w artykule - należy przede wszystkim budować drogi rowerowe, które będą odseparowane od dróg dla samochodów. Na takich drogach nie spotka się zaparkowanego auta, a przede wszystkim rowerzysta nie będzie narażony na bliskie spotkanie z samochodem, który jest 10 do 15 razy cięższy od rowerzysty (osobówka) i jedzie zazwyczaj 2-3 razy szybciej od niego. Ze skutków zdarzenia kierowcy sobie zdają sprawę, ale rowerzyści zazwyczaj nie i wielokrotnie doprowadzają do niebezpiecznych sytuacji.

x
xXx

I to bezcenne tłumaczenie kierowców parkujących w takich miejscach: "ja tylko na chwilę". Akurat tego "wyjątkowego" kierowcę przez chwilę nie obowiązują przepisy ruchu drogowego.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3