Pociąg odjeżdżałby z Poznania Głównego około godz. 6.30, by dotrzeć do stolicy Niemiec przed godz. 10. Zatrzymywałby się na większych stacjach, czyli na przykład w Nowym Tomyślu, Zbąszynku, Zbąszyniu i Rzepinie. Postoje miałby też na stacjach po niemieckiej stronie. Najtańszy bilet kosztowałby 19 euro, ale liczba biletów w tej cenie byłaby ograniczona. Bilet 24-godzinny na podróż komunikacją berlińską oznaczałby dla podróżnego wydatek 7,2 euro. Samorząd chce, by przewoźnikiem była spółka PKP Intercity.
Trwają też przygotowania do uruchomienia pociągu, który docierałby z Poznania na lotnisko Berlin Schoenefeld. Znajduje się ono około 18 km od centrum stolicy Niemiec. Z portu lotniczego do centrum można dojechać koleją miejską S-Bahn, pociągami Airport Express lub autobusami. Zdaniem Jerzego Krigera, połączenie kolejowe z lotniskiem Berlin Schoenefeld nie jest zagrożeniem dla poznańskiej Ławicy.
- Poznańskie lotnisko ma charakter regionalny, a z Schoenefeld rozpoczynają się loty interkontynentalne - tłumaczy Jerzy Kriger. Jak wynika ze wstępnego rozeznania, z Wielkopolski do Schoenefeld jeździ rocznie około 1,5 mln osób. Dotąd najwięcej podróżnych korzysta z połączeń autobusowych.
Kiedy pociągi wyruszą pierwszy raz w trasę?
- Nie będzie to grudzień tego roku, kiedy zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy. Chcielibyśmy jednak, by stało się to możliwie najprędzej - wyjaśnia Jerzy Kriger. Nowe połączenia chcą stworzyć województwa: wielkopolskie, lubuskie oraz zachodniopomorskie i landy: Brandenburgia, Meklemburgia, Saksonia oraz Berlin. Samorządy mają dofinansowywać te połączenia z budżetów. Zgodę na dopłaty muszą wyrazić radni sejmików wojewódzkich. Niemcy proponują też stworzeniem tego typu połączenia między Berlinem a Gdynią.
Arrivą z Piły
Pociągi spółki Arriva należącej do Deutsche Bahn będą woziły pasażerów z Piły do Bydgoszczy
- Na tej trasie kursuje 6 par pociągów. Spółki Arriva i Przewozy Regionalne podzielą się nimi - mówi Jerzy Kriger, dyrektor Departamentu Transportu w Wielkopolskim Urzędzie Marszałkowskim. Arriva od kilku już lat wozi pasażerów w kujawsko-pomorskim. Wykorzystuje do tego pociągi, które używane były w Niemczech i Danii. Przed wjazdem do Polski były modernizowane.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?