W sąsiadującej z Międzychodem Skwierzynie przedstawiciele PKP PLK i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego podpisali umowę o współfinansowaniu inwestycji.
Wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel powiedział, że to ostatnia z 35 podpisanych umów w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r..
- Dzięki temu, że zwiększyliśmy środki na Kolej Plus z 5,5 mld zł udziału rządowego do w sumie 13 mln zł, realizujemy 35 projektów i ten z listy rezerwowej, lubuski projekt wchodzi na listę - dodał Bittel w rozmowie z PAP.
Czytaj także: Horror dzieje się na polskich drogach. Giną matki, ojcowie i dzieci...
Kolej powróci do Międzychodu
Inwestycja obejmuje rewitalizację odcinka linii nr 363 między Skwierzyną a Międzychodem, remont kilkunastu przystanków oraz doprowadzenie połączenia kolejowego w kierunku strefy ekonomicznej w Gorzowie, po śladzie dawnej linii nr 415.
- W ramach tej inwestycji odbudowanych zostanie 36 km linii kolejowej, po której od wielu lat nie kursują pociągi. Jednocześnie będzie dobudowane 7 km nowej linii do strefy ekonomicznej w Gorzowie - powiedział PAP prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel
. Dodał, że koszt inwestycji jest szacowany na 330 mln zł.
Jak mówił, będzie to pełna rewitalizacja, z przywróceniem parametrów linii do prędkości 120 km/h. Do końca listopada PKP PLK ogłoszą przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej.
- Wykonawca będzie miał 2,5-3 lata (…) na realizację dokumentacji projektowej, żebyśmy w 2027 r. mogli wejść na plac budowy i do 2029 r. zakończyć wszystkie prace - ocenił Merchel.
Lubuscy samorządowcy wezmą na siebie 15 proc. kosztów - w połowie zainteresowane samorządy lokalne, w połowie samorząd wojewódzki. Reszta wydatków zostanie pokryta z programu Kolej Plus.
Członek zarządu woj. lubuskiego Marcin Jabłoński, który w Skwierzynie podpisał umowę o współfinansowaniu inwestycji z prezesem PKP PLK przyznał, że "od dłuższego czasu samorząd województwa poważnie traktuje przewozy kolejowe".
- Angażujemy duże środki. To są projekty, w którym samorząd województwa wspiera projekty realizowane przez budżet państwa" - wskazał.
W Lubuskiem w ramach programu Kolej Plus zostanie zrewitalizowana także linia kolejowa nr 275 Lubsko – Bieniów, na południu województwa. Koszt tego zdania to ok. 66 mln zł.
Pociągi do Międzychodu powrócą także od strony Poznania przez Sieraków i Szamotuły. Linia ta będzie jednotorowa i niezelektryfikowana. Według studium po jej modernizacji dojazd do stolicy Wielkopolski zajmie 74 minuty. Oznacza to stworzenie alternatywnej trasy łączącej Poznań z Gorzowem Wielkopolskim przez Międzychód.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2029 r. Ma on na celu poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Wartość programu wynosi ok. 13,2 mld zł, z czego 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa, a ok. 2 mld zł - środki jednostek samorządu terytorialnego.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Obserwuj nas także na Google News
(PAP)
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?