Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wielkopolskie miasto odzyska dostęp do kolei! Wiemy, kiedy to nastąpi!

OPRAC.:
Paweł Antuchowski
Paweł Antuchowski
Szynobusy z województwa lubuskiego już wkrótce zawitają w wielkopolskim Międzychodzie
Szynobusy z województwa lubuskiego już wkrótce zawitają w wielkopolskim Międzychodzie Mariusz Kapala/zdjęcie ilustracyjne
330 mln zł ma kosztować rewitalizacja linii kolejowej nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód w ramach programu Kolej Plus. Miasto zyska bezpośredni połączenie z Gorzowem Wielkopolskim. Przywrócony zostanie także ruch kolejowy z Międzychodu do Poznania.

W sąsiadującej z Międzychodem Skwierzynie przedstawiciele PKP PLK i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego podpisali umowę o współfinansowaniu inwestycji.

Wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel powiedział, że to ostatnia z 35 podpisanych umów w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r..

- Dzięki temu, że zwiększyliśmy środki na Kolej Plus z 5,5 mld zł udziału rządowego do w sumie 13 mln zł, realizujemy 35 projektów i ten z listy rezerwowej, lubuski projekt wchodzi na listę - dodał Bittel w rozmowie z PAP.

Czytaj także: Horror dzieje się na polskich drogach. Giną matki, ojcowie i dzieci...

Kolej powróci do Międzychodu

Inwestycja obejmuje rewitalizację odcinka linii nr 363 między Skwierzyną a Międzychodem, remont kilkunastu przystanków oraz doprowadzenie połączenia kolejowego w kierunku strefy ekonomicznej w Gorzowie, po śladzie dawnej linii nr 415.

- W ramach tej inwestycji odbudowanych zostanie 36 km linii kolejowej, po której od wielu lat nie kursują pociągi. Jednocześnie będzie dobudowane 7 km nowej linii do strefy ekonomicznej w Gorzowie - powiedział PAP prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel

. Dodał, że koszt inwestycji jest szacowany na 330 mln zł.

Jak mówił, będzie to pełna rewitalizacja, z przywróceniem parametrów linii do prędkości 120 km/h. Do końca listopada PKP PLK ogłoszą przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej.

- Wykonawca będzie miał 2,5-3 lata (…) na realizację dokumentacji projektowej, żebyśmy w 2027 r. mogli wejść na plac budowy i do 2029 r. zakończyć wszystkie prace - ocenił Merchel.

Lubuscy samorządowcy wezmą na siebie 15 proc. kosztów - w połowie zainteresowane samorządy lokalne, w połowie samorząd wojewódzki. Reszta wydatków zostanie pokryta z programu Kolej Plus.

Członek zarządu woj. lubuskiego Marcin Jabłoński, który w Skwierzynie podpisał umowę o współfinansowaniu inwestycji z prezesem PKP PLK przyznał, że "od dłuższego czasu samorząd województwa poważnie traktuje przewozy kolejowe".

- Angażujemy duże środki. To są projekty, w którym samorząd województwa wspiera projekty realizowane przez budżet państwa" - wskazał.

W Lubuskiem w ramach programu Kolej Plus zostanie zrewitalizowana także linia kolejowa nr 275 Lubsko – Bieniów, na południu województwa. Koszt tego zdania to ok. 66 mln zł.

Pociągi do Międzychodu powrócą także od strony Poznania przez Sieraków i Szamotuły. Linia ta będzie jednotorowa i niezelektryfikowana. Według studium po jej modernizacji dojazd do stolicy Wielkopolski zajmie 74 minuty. Oznacza to stworzenie alternatywnej trasy łączącej Poznań z Gorzowem Wielkopolskim przez Międzychód.

Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2029 r. Ma on na celu poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Wartość programu wynosi ok. 13,2 mld zł, z czego 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa, a ok. 2 mld zł - środki jednostek samorządu terytorialnego.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Obserwuj nas także na Google News

Ostatni regularny pociąg pasażerski przestał kursować do Czarnkowa już na początku lat dziewięćdziesiątych. Obecnie linia wciąż jeszcze jest przejezdna, pojawiają się na niej okazjonalnie pociągi turystyczne, kursujące maksymalnie 30 km/h. Cały ciąg, liczący 65 km, połączy Czarnków z Rogoźnem i Wągrowcem. W ten sposób możliwe będzie, po odbudowaniu łącznicy w miejscowości Goraj, prowadzenie bezpośrednich pociągów do Poznania.  Niezelektryfikowaną linią pociągi będą mogły kursować z prędkością do 120 km/h. Według deklaracji Roberta Pilarczyka ze stycznia 2022 roku, po remoncie będzie ją obsługiwało 10 par pociągów na dobę. Nie jest jeszcze jasne, w jakiej relacji będą one kursowały. Rozważany jest wariant, w którym pociągi jeżące z Poznania do Wągrowca kursowałyby w wydłużonej relacji przez Rogoźno do Czarnkowa.  Problemem jednak jest często występujące przepełnienie składów kursujących na linii, która obecnie znajduje się na granicy swojej przepustowości. Druga możliwość zakłada uruchomienie pociągów na krótszej trasie przez Rogoźno i Oborniki, gdzie także ze względu na ograniczoną przepustowość pasażerowie musieliby się przesiadać, aby dojechać do stolicy Wielkopolski.

Do tych miast w Wielkopolsce pociągi wrócą po latach! Umowy ...

(PAP)

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski