Armagedon w komunikacji miejskiej. Nowe rozwiązania z myślą o pasażerach MPK Poznań. Mają pomóc w orientacji

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Na autobusach i tramwajach, a także na przystankach i przejściach podziemnych pod Kaponierą i na Dworcu Zachodnim wprowadzane sa nowe elementy informacyjne dla pasażerów
Na autobusach i tramwajach, a także na przystankach i przejściach podziemnych pod Kaponierą i na Dworcu Zachodnim wprowadzane sa nowe elementy informacyjne dla pasażerów Robert Woźniak
Jak pasażerowie mają poradzić sobie ze zmianami w organizacji transportu miejskiego, gdy remonty wymuszają zamykanie przystanków i wyznaczanie objazdów? Zmienione trasy i zamknięte przystanki są teraz tak oznaczane, by były widoczne z daleka.

Zarząd Transportu Miejskiego wprowadza modyfikacje do systemu informacji pasażerskiej – proste, ale rozpoznawalne z daleka. Od września wprowadza na wyświetlaczach w autobusach i tramwajach symbol kształtem zbliżony do wygiętej strzałki lub „żmijki”, który oznacza zmianę trasy. Zamknięte z powodu prac remontowych lub przebudowy ulic przystanki zaopatrywane są w żółte, widoczne z daleka tablice, informujące, że przystanek jest nieczynny. Żółte tło towarzyszy także innym informacjom lokowanym na przystankach.

- Nowy piktogram w kształcie wygiętej strzałki informuje o zmianie trasy linii tramwajowej lub autobusowej – wyjaśnia Zarząd Dróg Miejskich. - Taki symbol – na razie testowo - znajduje się na wyświetlaczach części tras tramwajowych i autobusowych, między innymi na liniach numer 3, 4, 8, 9, 12, 13, 15, 17, 163, 190 i 832. Piktogram będzie widoczny przez 14 dni od momentu wprowadzenia objazdu. Po tym czasie na wyświetlaczach i tablicach informacji pasażerskiej na przystankach będzie się znajdować wyłącznie aktualna nazwa pętli, do której zmierza pojazd.

Zobacz też: Czy dojdzie do zmian niekorzystnych dla mieszkańców Grunwaldu? Nie ma porozumienia, a prace ruszą już za kilka dni

- Informacja o zmianie jest dla pasażera istotna przez kilka, kilkanaście dni od jej wprowadzenia – wskazuje Tomasz Łapszewicz, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. - Jeśli zmiana trwa dłużej niż 2 tygodnie, wiele osób przyzwyczaja się do nowej trasy. Wyświetlanie komunikatu o zmodyfikowanej trasie, co trwa przez przykładowo 5 miesięcy, nie sprawdza się i może być mylące. Dlatego chcemy zmodyfikować informacje na wyświetlaczach.

Zarząd Transportu Miejskiego zapowiada, że te jeszcze bardziej intuicyjne elementy informacji pasażerskiej w postaci wygiętej strzałki będą od października stosowane na wszystkich liniach komunikacyjnych, gdzie zmianie uległa trasa przejazdu.

Inne oznaczenia adresowane do pasażerów pojawiły się w przejściach pod Kaponierą i na Dworcu Zachodnim. To wielkoformatowe naklejki podłogowe, wyłożone m.in. z myślą o tych osobach, które w drodze na przystanek przeglądają informacje w telefonie komórkowym lub korzystają z social mediów. Mając wzrok skierowany w dół łatwej zobaczą informację pasażerską znajdującą się na ziemi...

- Ponadto rozbudowane zostały informacje na tzw. potykaczach znajdujących się na nieczynnych przystankach – informuje ZTM. - Oprócz mocno zaznaczonego komunikatu że przystanek jest nieczynny, pasażerowie dowiedzą się także o zmianach - dodano informacje w jaki sposób można skorzystać z transportu zastępczego. Ponadto w gablotach na nieczynnych przystankach pojawiły się widoczne plansze, które mają z daleka wskazywać, że z danego miejsca tramwaje lub autobusy aktualnie nie kursują.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Ulica Święty Marcin, Aleje Marcinkowskiego i Stary Rynek: to tylko niektóre aktualnie remontowane miejsca w Poznaniu. W całym mieście jest ich jednak więcej. Zobacz zdjęcia i przekonaj się na, jakim etapie znajdują się prace w stolicy Wielkopolski.Zobacz więcej zdjęć --->

Remontowy armagedon w Poznaniu. Rozkopane wszystko co się da...

Po poznańskich torowiskach kursuje 228 tramwajów trzynastu typów, do tego 3 składy szkolne i 9 składów historycznych, uświetniających święta w mieście i będących atrakcjami turystycznymi. Najwięcej mamy Moderusów, 123 tramwaje różnych typów, z których najwięcej jest Moderusów Gamma LF02AC - trzydzieści. Choć indywidualnie, w rozbiciu na typ, największą grupę stanowią Solarisy Tramino S105p - 45 składów tramwajowych. Sprawdźcie w naszej galerii, jakimi tramwajami jeżdżą poznaniacy --->

Solarisy, Moderusy i Konstale. Jakimi tramwajami jeżdżą poznaniacy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

iPolitycznie - Ireneusz Zyska - skrót

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie