Koleje Wielkopolskie: Szynobusy będą mniej eksploatowane? Prezes UTK: "Stosowano koła i tarcze hamulcowe inne niż wskazane w dokumentacji"

Igor Chudziński
Igor Chudziński
W 12 szynobusach należących do Kolei Wielkopolskich stosowano koła i tarcze hamulcowe inne niż wskazane w dokumentacji przez producentów pojazdów.
W 12 szynobusach należących do Kolei Wielkopolskich stosowano koła i tarcze hamulcowe inne niż wskazane w dokumentacji przez producentów pojazdów. Waldemar Wylegalski
Przeprowadzona przez inspektorów Urzędu Transportu Kolejowego kontrola 12 szynobusów Kolei Wielkopolskich wykazała, że w pojazdach stosowano koła i tarcze hamulcowe inne niż wskazane w dokumentacji przez producentów. Prezes UTK postanowił ograniczyć eksploatację taboru. Przedstawiciele Kolei Wielkopolskich natomiast zapewniają, że ich pojazdy są w pełni bezpieczne.

W 12 szynobusach należących do Kolei Wielkopolskich stosowano koła i tarcze hamulcowe inne niż wskazane w dokumentacji przez producentów pojazdów.

Sytuacja ta została ustalona podczas prowadzenia działań nadzorczych przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Po ujawnieniu problemu prezes UTK postanowił wydać decyzje o ograniczeniu eksploatacji taboru z częściami niezgodnymi z dokumentacją.

Sprawdź też:

Prezes UTK nie wskazuje jednak, jaki charakter powinno mieć ograniczenie. To przewoźnik kolejowy powinien podjąć takie środki zaradcze, aby dalsza eksploatacja pojazdów była możliwa i bezpieczna.

Zobacz też: Będzie nowy rozkład jazdy PKP: Zobacz zmiany

Może to być na przykład ograniczenie prędkości eksploatacyjnej, zmniejszenie obciążenia wynikającego z dopuszczalnej liczby pasażerów na pokładzie pojazdu bądź inne ograniczenia związane parametrami technicznymi kół i tarcz hamulcowych.

- Generalnie rzecz ujmując pojazdy KW są w pełni bezpieczne i są w pełnym procesie utrzymania. Urząd Transportu Kolejowego w ramach pełnionego nadzoru nad działalnością przewoźników kolejowych wskazał na konieczną dokumentację, która powinna być związaną z eksploatacją. Spółka Koleje Wielkopolskie w zasadzie dziesiąty rok realizuje swoje przewozy korzystając z pojazdów, które posiadają wszystkie certyfikaty i całą dokumentację związaną z bezpiecznym przewozem osób i rzeczy. Nasze pojazdy dziś realizują przewozy w zasadzie na wszystkich liniach kolejowych bo do tego obligują nas przepisy. - komentuje sprawę Marek Nitkowski, członek zarządu spółki Koleje Wielkopolskie.

Zdaniem Marka Nitkowskiego te pojazdy nie mają gorszych parametrów i usterek, które wpływają na bezpieczeństwo ruchu.

- My jako spółka realizujemy przeglądy pojazdów zgodnie z dokumentacją, która została uzgodniona z producentem. W ramach napraw międzyokresowych spółka dokonuje wymiany części podzespołów w niektórych pojazdach, ale wybiera wykonawcę czy producenta w ramach prawa zamówień publicznych, stosując konkurencyjne zasady wyboru dostawcy usługi - tłumaczy Marek Nitkowski.

Zobacz też: Kolejne zakazy lotów: Dokąd nie polecimy z Poznania

Niemniej, aby sprostać oczekiwaniom prezesa UTK, spółka Koleje Wielkopolskie wykonuje dodatkowe badania, które potwierdzą, że całość dokumentacji i procesy utrzymaniowo-naprawcze i eksploatacyjne zapewniają bezpieczny przewóz osób. To potwierdzenie zostanie wysłane do prezesa UTK w najbliższych dniach.

- Aby sprostać oczekiwaniom i pójść nieco szerzej w proces utrzymania pojazdów, wykonamy dodatkowe przeglądy pojazdów i czynności przeglądowe, które będą dodatkowym potwierdzeniem, że pojazd jest w pełni sprawny i bezpieczny. Jak to będzie wyglądało? Jeśli np. przegląd pojazdu był dokonywany co 7 dni to teraz będzie co 3-4 dni. W zależności od przebiegu - podsumowuje Marek Nitkowski.

ZOBACZ TEŻ:

Najbardziej wkurzający pasażerowie, jakich spotkasz w pociągu [TOP10]

Sprawdź też:

Szwecja wygrywa z koronawirusem. Inne kraje daleko w tyle

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Powypadkowy

To KW posiadają sprawne jednostki? Przecież chyba każdy z tych składów zaliczył "dzwona" na niestrzeżonych przejazdach. Co rusz, to wypadek. A wystarczyłoby zamontować WSZĘDZIE rogatki. Taniej by wyszło, niż remontowanie uszkodzonych szynobusów.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3