MPK Poznań: Nowa trasa tramwajowa już niemal gotowa - od środy otwierają rondo Żegrze

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Rondo Żegrze już otwiera się na pełny ruch na GTR, w stronę ul. Falistej PIM
Nowa trasa tramwajowa w Poznaniu na ul. Unii Lubelskiej jest już na ukończeniu. Nowe torowisko już przetestowały wszystkie modele tramwajów MPK. Od środy, 8 lipca otwarte dla ruchu tramwajów w kierunku ul. Unii Lubelskiej będzie rondo Żegrze, a być może jeszcze w tym roku tramwaje pojadą tędy na nową pętlę przy ul. Falistej.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu może mieć powody do zadowolenia: nowe torowisko wzdłuż Unii Lubelskiej zostało już zbudowane i przetestowane przez wszystkie tramwaje będące na wyposażeniu poznańskiego przewoźnika. W efekcie podjęto decyzję o otwarciu ronda Żegrze od strony ul. Unii Lubelskiej, a tym samym o rezygnacji z dotychczasowego objazdu ulicami Obodrzycką, Kurlandzką i Żegrze. Rondo było wcześniej tak przebudowywane, by bez przeróbek można było do niego dołączyć linię tramwajową od strony zajezdni ul. Falista. Otwarcie ronda i – przede wszystkim – uruchomienie nowej linii pozwoli mieszkańcom Marlewa, Minikowa i Starołęki sprawniej dostać się do centrum i z powrotem. Będą oni mogli przesiadać się w ramach jednej pętli z tramwajów do podmiejskich autobusów, praktycznie drzwi w drzwi. Kiedy to nastąpi?

Zobacz też: Tramwaj na Ratajczaka - miasto bada postulaty mieszkańców i zapewnia, że nie mają się czego bać

- Zakładamy, że do końca września uda się nam uzyskać wszystkie zgody, żeby pasażerowie komunikacji miejskiej mogli korzystać z tej nowej trasy tramwajowej - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Poznańskie Inwestycje Miejskie informują, że jest to realny termin: odcinek trasy od ronda Żegrze do pętli jest już prawie gotowy, zaawansowanie prac oceniane jest na poziomie 88 procent, a postęp prac wyprzedza harmonogram, który zakładał, że ruch pasażerskie miałby być poprowadzony na nowej trasie na początku przyszłego roku.

Sprawdź też:

Gotowe jest już torowisko z siecią trakcyjną, oświetlenie trasy, monitoring oraz budynek dla pracowników MPK – trzeba jeszcze dopiąć do końca kwestie wiat przystankowych, koszy na śmieci, stojaków rowerowych, zieleni, czy tablic informacyjnych. Trwa także rozbudowa ul. Unii Lubelskiej od strony ul. Obodrzyckiej, a wybudowano już jezdnię wzdłuż torowiska, do bloków przy ul. Falistej.

Co zatem dziś zmieni się w historii poznańskiej komunikacji?

- Ma być wprowadzona zmiana organizacji ruchu, która przywróci łącznik pomiędzy ulicami Obodrzycką oraz Unii Lubelskiej – podają Poznańskie Inwestycje Miejskie. - Znaczący postęp robót pozwoli na likwidację dotychczasowego objazdu przez ul. Obodrzycką, Kurlandzką i Żegrze i pełne otwarcie wlotu na rondo Żegrze od strony ul. Unii Lubelskiej. Dojazd do ronda będzie odbywał się analogicznie jak przed remontem - przez drogę wewnętrzną pomiędzy ul. Unii Lubelskiej i Obodrzycką. Dojazd do osiedla przy ul. Falistej pozostaje póki co bez zmian, tzn. zamknięty będzie wyjazd na ul. Obodrzycką, a objazd możliwy przez wspomnianą drogę wewnętrzną i ul. Unii Lubelskiej. Kolejne zmiany w tym rejonie planowane są na drugą połowę lipca.

Zobacz zdjęcia:

MPK Poznań: Nowa trasa tramwajowa już niemal gotowa - od śro...

Trasa tramwajowa między pętlą ul. Falista, rondem Żegrze i osiedlami Górnego Tarasu Rataj, jest pierwszą nową taką arterią od czasu uruchomienia tramwaju na Franowo, co nastąpiło 11 sierpnia 2012 roku. Miasto już przygotowuje równolegle dwie inne strategiczne inwestycje w postaci budowy nowych tras – trasy tramwajowej na Naramowice i torowiska na ulicy Ratajczaka.

Konsultacje w sprawie budowy linii na Naramowice rozpoczęto w 2014 roku, w grudniu 2018 roku ruszyły prace na terenie pętli Wilczak, a na wiosnę 2022 roku zaplanowane jest uruchomienie trasy, od Wilczaka do rejonu ul. Błażeja. Oczywiście budowie tramwaju towarzyszy zaawansowana przebudowa układu drogowego.

Z kolei tramwaj jadący w ciągu ul. Ratajczaka zapewni dojazd do centrum mieszkańcom Wildy i Dębca, przy czym zachowana będzie komunikacja w rejonie Strzeleckiej. Ponadto po wybudowaniu linii tramwajowej na Naramowice umożliwi pasażerom z Wildy i Dębca na dotarcie także w ten rejon. Według planów, mieszkańcy ul. Ratajczaka, którzy na początku tego roku brali udział w konsultacjach społecznych, zobaczą wagony tramwajowe obok swoich domów w 2022 roku.

W planach jest też budowa tramwaju na os. Kopernika - od skrzyżowania ulic Reymonta- Hetmańska, gdzie wybudowany zostanie węzeł rozjazdowy, przez ul. Arciszewskiego, Zamkniętą, Pogodną, Rembertowską i Promienistą aż do nowej pętli tramwajowo-autobusowej Os. Kopernika.

W najbliższym czasie – jeszcze obecnych wakacji – prowadzone są prace przy istniejących liniach tramwajowych: naprawiane jest już torowisko w ciągu ulic Roosevelta i Pułaskiego, a roboty będą też prowadzone na węźle rozjazdowym aleja Wielkopolska – Nowowiejskiego- Pułaskiego i na platformach przystankowych. MPK zapowiada też kompleksowy remont torowiska i przystanków na ul. Przełajowej. Prace pociągną wstrzymanie ruchu tramwajowego do pętli Wilczak, Połabska, Piątkowska: tramwaje nie pojadą na liniach 3 i 4 (nadal zawieszona pozostanie linia 11), natomiast trasy linii 9 i 10 zostaną zmienione.

Zobacz też:

Poznań: Budowa trasy tramwajowej na Naramowice. Trzeba liczy...

Sprawdź też:

500+. Będzie zmiana okresu rozliczeniowego

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie