Podpisy pod porozumieniem złożyli prezes spółki Autostrada Wielkopolska Andrzej Patalas, minister infrastruktury Cezary Grabarczyk oraz przedstawiciele jedenastu banków, które będą budowę współfinansować.
- Wychodzę właśnie z budynku Ministerstwa Infrastruktury. Czuję się jakbym był w oku cyklonu, ale jestem usatysfakcjonowany - mówi Andrzej Patalas, prezes spółki Autostrada Wielkopolska. - To ważne wydarzenie i dobrze się składa, że doszło do niego w dzień patronów Poznania. 1 lipca dojdzie do spotkania z wykonawcą na budowie pierwszego z odcinków A2. 7 lipca budowniczowie przejmą drugi odcinek, a w połowie lipca pojawią się na trzecim. To trudne zadanie ,ale gdyby było łatwe, realizowałby je ktoś inny. Chcemy, żeby odcinek był przejezdny w listopadzie 2011 roku - dodaje prezes Patalas.
Roboty rozpoczną się od 18-kilometrowego odcinka w Wielkopolsce, ponieważ spółka AW S.A ma już pozwolenie na budowę między Nowym Tomyślem a Trzcielem.
Pieniądze na realizację tej inwestycji, czyli 1,560 mld euro pochodzą z trzech źródeł: kredytu udzielonego przez Europejski Bank Inwestycyjny w kwocie 974 mln euro (około 62,5 proc. wartości projektu) oraz kredytów udzielonych przez dziesięć międzynarodowych banków komercyjnych w kwocie 394 mln euro (około 25,5 procenta wartości projektu). Akcjonariusze spółki AW S.A wniosą do budowy 186 mln euro, stanowiących około 12 procent całkowitych kosztów realizacji .
Zakres prac obejmuje między innymi: budowę 105,9 km autostrady o nawierzchni betonowej, w tym przebudowę istniejącej drogi krajowej nr2, budowę ponad 80 mostów i wiaduktów, dwóch Obwodów Utrzymania Autostrady, sześciu pełnych węzłów autostradowych, a także Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP).
Na odcinku, który dopiero powstanie, będzie obowiązywał tak zwany zamknięty systemu poboru opłat. Oznacza to, że kierowca płacił będzie na wjeździe na autostradę, a nie tak jak to jest obecnie w punktach ulokowanych w ciągu autostrady. Odcinek A2 z Nowego Tomyśla do Świecka będzie pierwszym w Polsce tak długim odcinkiem autostrady wybudowanym w technologii betonowej.
W przyjętym przez strony harmonogramie ustalono rozpoczęcie budowy jeszcze w lipcu i oddanie autostrady do eksploatacji przed mistrzostwami EURO 2012 r. Generalnym wykonawcą projektu będzie firma spółka A2Strada. - To projekt ważny nie tylko dla Wielkopolski, ale całego kraju- mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik Generalnej dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrady.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?