MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Na Euro pojedziemy autostradą A2

Robert Domżał
Wszystko wskazuje na to, że od listopada 2011 roku taką trasą pojedziemy aż do Świecka
Wszystko wskazuje na to, że od listopada 2011 roku taką trasą pojedziemy aż do Świecka Andrzej Szozda
Wczoraj późnym wieczorem w Ministerstwie Infrastruktury w Warszawie doszło do podpisania kontraktu ważnego dla całej Wielkopolski, czyli porozumienia o finansowaniu, a także zasadach eksploatacji odcinka autostrady A2 od Nowego Tomyśla do Świecka. Budowa rozpocznie się w lipcu.

Podpisy pod porozumieniem złożyli prezes spółki Autostrada Wielkopolska Andrzej Patalas, minister infrastruktury Cezary Grabarczyk oraz przedstawiciele jedenastu banków, które będą budowę współfinansować.

- Wychodzę właśnie z budynku Ministerstwa Infrastruktury. Czuję się jakbym był w oku cyklonu, ale jestem usatysfakcjonowany - mówi Andrzej Patalas, prezes spółki Autostrada Wielkopolska. - To ważne wydarzenie i dobrze się składa, że doszło do niego w dzień patronów Poznania. 1 lipca dojdzie do spotkania z wykonawcą na budowie pierwszego z odcinków A2. 7 lipca budowniczowie przejmą drugi odcinek, a w połowie lipca pojawią się na trzecim. To trudne zadanie ,ale gdyby było łatwe, realizowałby je ktoś inny. Chcemy, żeby odcinek był przejezdny w listopadzie 2011 roku - dodaje prezes Patalas.

Roboty rozpoczną się od 18-kilometrowego odcinka w Wielkopolsce, ponieważ spółka AW S.A ma już pozwolenie na budowę między Nowym Tomyślem a Trzcielem.

Pieniądze na realizację tej inwestycji, czyli 1,560 mld euro pochodzą z trzech źródeł: kredytu udzielonego przez Europejski Bank Inwestycyjny w kwocie 974 mln euro (około 62,5 proc. wartości projektu) oraz kredytów udzielonych przez dziesięć międzynarodowych banków komercyjnych w kwocie 394 mln euro (około 25,5 procenta wartości projektu). Akcjonariusze spółki AW S.A wniosą do budowy 186 mln euro, stanowiących około 12 procent całkowitych kosztów realizacji .

Zakres prac obejmuje między innymi: budowę 105,9 km autostrady o nawierzchni betonowej, w tym przebudowę istniejącej drogi krajowej nr2, budowę ponad 80 mostów i wiaduktów, dwóch Obwodów Utrzymania Autostrady, sześciu pełnych węzłów autostradowych, a także Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP).

Na odcinku, który dopiero powstanie, będzie obowiązywał tak zwany zamknięty systemu poboru opłat. Oznacza to, że kierowca płacił będzie na wjeździe na autostradę, a nie tak jak to jest obecnie w punktach ulokowanych w ciągu autostrady. Odcinek A2 z Nowego Tomyśla do Świecka będzie pierwszym w Polsce tak długim odcinkiem autostrady wybudowanym w technologii betonowej.
W przyjętym przez strony harmonogramie ustalono rozpoczęcie budowy jeszcze w lipcu i oddanie autostrady do eksploatacji przed mistrzostwami EURO 2012 r. Generalnym wykonawcą projektu będzie firma spółka A2Strada. - To projekt ważny nie tylko dla Wielkopolski, ale całego kraju- mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik Generalnej dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrady.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski