Poznań: Kolejką linową z Chartowa na Termy Maltańskie? Zmniejszyłaby korki i stanowiła atrakcję turystyczną

Błażej Dąbkowski
Błażej Dąbkowski
Polinka, czyli gondolowa przeprawa nad Odrą, ma 373 m. długości i kursuje 7 m. nad powierzchnią rzeki. Tworzą ją dwa jeżdżące naprzemiennie wagoniki. Każdy z nich podczas jednego kursu zabiera 15 osób, a podróż na drugi brzeg rzeki trwa koło dwie minuty.
Polinka, czyli gondolowa przeprawa nad Odrą, ma 373 m. długości i kursuje 7 m. nad powierzchnią rzeki. Tworzą ją dwa jeżdżące naprzemiennie wagoniki. Każdy z nich podczas jednego kursu zabiera 15 osób, a podróż na drugi brzeg rzeki trwa koło dwie minuty. Weronika Skupin
Udostępnij:
Od blisko 6 lat we Wrocławiu działa kolejka linowa łącząca nad Odrą dwie części kampusu Politechniki Wrocławskiej. Poznański radny PiS Michał Grześ chce, by podobna kolejka połączyła Chartowo z Termami Maltańskimi.

Powstanie kolejki linowej w Poznaniu, która miałaby ułatwić dotarcie do Term Maltańskim mieszkańcom Rataj nie jest nowym pomysłem. Tuż przed otwarciem basenów w Poznaniu w 2011 r. toczyła się dyskusja o ułatwieniu dojazdu do aquaparku.

Już wtedy Michał Grześ, poznański radny PiS zwracał uwagę na ogromne korki tworzące się na ulicach Warszawskiej, czy Jana Pawła II.

- Może by tak stworzyć kolejkę linową nad jeziorem, by dojeżdżać nią do term – zastanawiał się wtedy radny.

Miasto nie było wtedy zainteresowane inwestycję, bowiem nie dysponowało wystarczająco dużymi pieniędzmi.

Czytaj też: Powiat poznański: Rząd nie dał pieniędzy na drogi. Starosta i wójt idą do sądu

Dwa lata później we Wrocławiu taką kolejkę uruchomiła Politechnika Wrocławska (połączyła kampus Politechniki Wrocławskiej na Wybrzeżu Wyspiańskiego z placówką naukową Geocentrum). Polinka, czyli gondolowa przeprawa nad Odrą, ma 373 metry długości i kursuje na wysokości 7 metrów nad powierzchnią rzeki. Tworzą ją dwa jeżdżące naprzemiennie wagoniki. Każdy z nich podczas jednego kursu zabiera 15 osób, a podróż na drugi brzeg rzeki trwa około dwóch minut. Przepustowość maksymalna wynosi 366 osób na godzinę. Cała inwestycja kosztowała uczelnię ok. 12 mln zł.

– To zdecydowanie mniejsze pieniądze, niż te, które przeznacza się teraz na budowę pływalni osiedlowych – zwraca uwagę Michał Grześ.

Sprawdź też:

Jako przykład podaje basen na os. Zwycięstwa, który ma kosztować miasto ponad 20 mln zł.

– Dlatego, jeśli mielibyśmy budować kolejną pływalnię na Nowym Mieście, lepiej zainwestować w kolejkę. Ta mogłaby przewozić mieszkańców z Chartowa na Termy Maltańskie, co znacznie skróciłoby czas dotarcia do obiektu – zauważa M. Grześ, dodając, że kolejka mogłaby stać się również atrakcją turystyczną. – Dodatkowo to transport cichy i ekologiczny – dodaje.

Wiceprezydent Mariusz Wiśniewski podkreśla, że każda inwestycja usprawniająca komunikację w mieście jest warta rozważenia. Nie pozostawia jednak złudzeń, że Poznań ma w tej chwili inne priorytety.

– Najważniejsze jest dla nas zabezpieczenie finansowania drugiego etapu tramwaju na Naramowice – tłumaczy. – Chciałbym też, by radni PiS mieli świadomość, że przez obniżkę podatków proponowaną przez rząd Poznań może stracić w przyszłym roku nawet 150 milionów złotych – dodaje zastępca Jacka Jaśkowiaka.

Zobacz, jak wygląda polinka - kolejka linowa we Wrocławiu:

Wrocławska gondolka przechodzi testy. Studenci będą nią jeździć na zajęcia - zobacz wideo:

źródło: TVN24

Sprawdź też:

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

B
BarbarA
Prosimy o dodatkowy pas ruchu dla skrecających w lewo na Woli za przejazdem kolejowym. Ci co jadą prosto stoją w gigantycznym korku na przejeździe.
M
Marek.
2019-06-18T15:56:18 02:00, Marek.:

Tylko komunikacja zbiorowa . Tramwaj w kierunku Podolany.

Podolan.

M
Marek.
Tylko komunikacja zbiorowa . Tramwaj w kierunku Podolany.
a
antek
Czy można się spodziewać jakiś rozsądnych pomysłów ze strony specjalistów od słoni i osłów?
M
Maciej K
Może lepiej jakiś most nad Wartą dla aut aby nie stały tyle w korkach.Nie mogę sobie przypomnieć aby powstał ostatnio jakiś dodatkowy. Albo remont obwodnicy Lechicka- Lutycka. Może most kolejowy na Starołęce . Kolejka dobry pomysł dla kilku osób ale tysiące stoją w kierowców stoją w korkach w tym przez rowerowo -kolejkowe władze olanym mieście. A przez Maltę to narazie linowy ale prom. Są w tym mieście inne palące problemy.
m
miekszaniec
Mniej pieniędzy na tęczową ideologię Jaśkowiaka a pieniądze się znajdą ! Pomysł mega super !
Z
Zdzisław
Doskonały pomysł,może mieszkańcy się dorzucą?
L
Labam
Kolejka nad Maltą to Super pomysł.
Dodaj ogłoszenie