– Budowa nowej linii tramwajowej wpisuje się w kompleksową modernizację trasy tramwajowej na Górnym Tarasie Rataj – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Jeśli chcemy zadbać o jakość powietrza, zlikwidować korki na poznańskich ulicach, to musi powstawać nowa infrastruktura komunikacyjna.
Prezydent Wiśniewski podkreśla, że inwestycja nie spowoduje utrudnień komunikacyjnych. – W trakcie prac samochody i tramwaje będą mogły jeździć przez rondo Żegrze – twierdzi Wiśniewski. – Rondo zostało tak przygotowane, by ruch odbywał się bez zakłóceń.
W ramach przebudowy trasy tramwajowej na Górnym Tarasie Rataj na rondzie powstał rozjazd, umożliwiający przejazd tramwajów w stronę nowej pętli. Jan Gosiewski, dyrektor ZTM przyznaje, że nie jest to duża inwestycja, ale bardzo istotna. – Docieramy do osiedli przy Falistej i Unii Lubelskiej pozbawionych komunikacji miejskiej, a także do terenów, na których dopiero rozpoczną się inwestycje – mówi Gosiewski.
Czytaj też: Dyrektor ZTM umie prowadzić tramwaj
Dzięki temu mieszkańcy, którzy tutaj się przeprowadzą nie będą już musieli iść kilometr do najbliższego przystanku tramwajowego. – Ciekawostką jest to, że na pętli będzie „odwrócony” ruch tramwajowy co ułatwi przesiadki „drzwi w drzwi” z tramwaju do autobusów i odwrotnie – twierdzi Gosiewski.
Tramwaje będą robić pętlę zgodnie ze wskazówkami zegara. Wewnątrz pętli tramwajowej będzie pętla autobusowa i budynek ekspedycji. – Do pętli na Falistej będzie dojeżdżać tramwaj nr 5. Trwają jeszcze analizy, jaka druga linia zostanie tutaj skierowana – zdradza Gosiewski. – Przystanek końcowy będzie tutaj miał autobus 174.
Na pętli powstanie też parking dla rowerów. – Zostanie ona wyposażona w infrastrukturę, która umożliwi zainstalowanie tutaj ładowarki dla autobusów elektrycznych – dodaje Gosiewski. I zapowiada uruchomienie połączeń autobusowych pętli z Minikowem.
Zobacz również: Trasa tramwajowa na Marcelin
Na ulicy Unii Lubelskiej, na odcinku od ronda Żegrze do nowej pętli zostaną przebudowane istniejące chodniki i wybudowane nowe, ścieżki rowerowe, kanalizacja deszczowa, wodociągowa, gazowa, cieplna, elektryczna i telekomunikacyjna. Przewiduje się też zainstalowanie monitoringu miejskiego. Także w rejonie ulic Falistej i Obodrzyckiej powstaną nowe chodniki, drogi rowerowe i miejsca postojowe.
Inwestycja będzie kosztowała 49,5 mln zł. – Mamy wszystko, by sprawnie ją przeprowadzić czyli dobrą umowę, która zabezpiecza interesy miasta, a po drugiej stronie wiarygodnego partnera z doświadczeniem i znającego poznański rynek – zaznacza Marcin Gołek, wiceprezes spółki PIM.
Wykonawcami zadania są dwie spółki: Tor-Mel i Terlan (prace kanalizacyjne i wodociągowe). Tor-Mel ma na swoim koncie m.in. budowę trasy tramwajowej od Podgórnej do Kórnickiej, przebudowę ul. Winogrady. – Ostatnio robiliśmy Kaponierę, Hetmańską i właśnie kończymy pętlę Wilczak – dodaje Andrzej Raszeja, prezes Tor-Mel.
Zobacz: Prezentacja roweru miejskiego 4 generacji w Poznaniu. Jak działa?
POLECAMY
Sprawdź też:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?