- Pierwsze przejazdy to ważna, niemal symboliczna chwila; termin zakończenia całej inwestycji, czyli trasy do ul. Błażeja, przypada na przyszły rok - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
- Mamy nadzieję, że uruchomienie tramwaju do ul. Włodarskiej wynagrodzi częściowo mieszkańcom niedogodności związane z pracami budowlanymi, a po zakończeniu w przyszłym roku całej inwestycji ich sytuacja komunikacyjna poprawi się na stałe – dodaje Justyna Litka, prezes zarządu PIM.
Teraz oprócz budowy kolejnych odcinków trasy aż do ul. Błażeja, gdzie zaplanowano przystanek końcowy, trwają prace wykończeniowe przy torowisku. Zaraz po nich przeprowadzona będzie procedura odbiorowa, wydane pozwolenie na użytkowanie, a ZTM i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne ustalą rozkład jazdy.
Wkrótce pierwsze połączenie regularne Wilczak - Włodarska
- Nie znamy jeszcze konkretnego terminu co do dnia, gdy między Wilczakiem a Włodarską pojadą tramwaje w ramach regularnego połączenia – mówi Paulina Nowicka z PIM. - Wszystko zależy od odbiorów technicznych i zakończenia formalności, jednak wierzę, że będzie to już najbliższy czas.
Inwestor wcześniej zapewniał, że pierwsze kursy odbędą się jeszcze latem tego roku, a próby tramwajowe sprzed tygodnia potwierdzają, że plan ten jest realny.
Rady osiedli zaopiniują warianty tras na Naramowice
Dlatego Zarząd Transportu Miejskiego wysłał właśnie do piętnastu rad osiedli prośbę o zaopiniowanie układu tras tramwajowych i autobusowych, już po włączeniu do niego trasy do ul. Bolka. Nowy rozkład jazdy, zmieniający dużo w stosunku do obecnie obowiązującego miałby wejść w życie zatem już w przyszłym roku!
- Podobnie jak to było z przebudową ronda Rataje, chcielibyśmy zapytać o opinie mieszkańców, stąd prośba do rad osiedli – mówi Bartosz Trzebiatowski z ZTM. - Informacje pozyskane dzięki ankietom i opiniom ludzi znających teren i zaangażowanych w lokalne inicjatywy pozwolą nam wybrać optymalny dla pasażerów wariant rozkładów jazdy.
Połączenie pętli Wilczak z przystankiem Błażeja wzdłuż ulicy Naramowickiej i Nowej Naramowickiej to początek – pierwszy etap rozbudowy infrastruktury tramwajowej w tej części miasta. Po niej, w perspektywie 2021 – 2028 realizowane będzie połączenie trasą tramwajową Wilczaka przez ul. Szelągowską z węzłem Małe Garbary. Plany te zdecydowanie wpłyną na rozkłady jazdy komunikacji w Poznaniu. Miasto chce, by na części Winograd, na Naramowicach oraz wschodniej części Piątkowa trzon komunikacji miejskiej stanowiły tramwaje, a linie autobusowe będą tworzyły dla nich sieć uzupełniającą.
- Zaproponowane rozwiązanie ma na celu utrzymanie szybkiego połączenia do Małych Garbar, przy jednoczesnym maksymalnym wykorzystaniu trasy tramwajowej. Ważne jest też położenie nacisku na funkcję dowozową autobusów do tramwajów, zarówno trasy naramowickiej, jak i trasy PST – mówi Wojciech Miechowicz, zastępca dyrektora ZTM w Poznaniu ds. Publicznego Transportu Zbiorowego.
Jak pojadą linie tramwajowe 3, 4 i 10
Po uruchomieniu całej trasy do ul. Błażeja, ZTM skieruje na nią dwie linie tramwajowe, a wcześniej, na odcinek od pętli Wilczak do przystanku Włodarska – linię nr 3. ZTM zatem skierował do konsultacji do rad osiedli dwa warianty układu linii tramwajowych na północ od węzła Most Teatralny. W obu linia nr 3 miałaby biec po trasie Błażeja – Naramowicka – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Święty Marcin – Gwarna – Mielżyńskiego – 23 Lutego – plac Wielkopolski. Natomiast dwie linie 4 i 10 różnią się planowanym przebiegiem. Linia nr 4 pojedzie na trasie: Połabska – Winogrady - Fredry – 23 Lutego – Plac Wielkopolski – Wolnica – Estkowskiego – Jana Pawła II – Zamenhofa – Starołęcka – Starołęka albo: Błażeja – Naramowicka – Winogrady – Fredry – 23 Lutego – Plac Wielkopolski – Wolnica – Estkowskiego – Jana Pawła II – Zamenhofa – Starołęcka – Starołęka. Linia nr 10 mogłaby biec na trasie Błażeja - Naramowicka – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Matyi – Wierzbięcice – 28 Czerwca 1956 roku – Dębiec, albo Połabska - Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Matyi – Wierzbięcice – 28 Czerwca 1956 roku – Dębiec.
Linie autobusowe, które będą włączone w skład nowego układu, są niezależne od wariantu tramwajowego. Nie zmieni się trasa linii 144, 146, zlikwidowane będą linie 147 i 151, a zmieni się rozkład linii 167, 169, 911, 214, 218, 224.
ZTM przypomina, że zmiany rozkładu jazdy będą łączone także z zakończeniem inwestycji w innych częściach miasta - głównie w śródmieściu oraz na Wildzie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?