Ulica Towarowa nie była remontowana od kilkudziesięciu lat. Znajdujące się tam torowisko z założenia używane jest tylko w awaryjnych sytuacjach.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Poznań: Ulica Roosevelta w remoncie [INFOGRAFIKI]
Poznań: Przystanek na Ratajskiego będzie wyższy!
Poznań: Mniej tramwajów i autobusów od poniedziałku!
- Zawsze były więc pilniejsze remonty w mieście - wyjaśnia Jan Firlik, dyrektor przewozów tramwajowych w MPK.
Ostatnio ważniejszy był remont ulicy 23 Lutego. Bo to torowisko szlakowe (czyli wykorzystywane codziennie), a jego stan zaczął zagrażać bezpieczeństwu pasażerów. Ekipa remontowa kilka miesięcy temu miała pojawić się także na Towarowej. Zabrakło jednak pieniędzy. Dlatego dzisiaj tramwaje mogą jeździć tą trasą z prędkością nie większą, niż 10 km/h. Jak przyznaje sam dyrektor Firlik, wolniej się już nie da jeździć, bo piesi wyprzedzaliby pojazdy.
- Byliśmy zdziwieni, że do remontu nie doszło - przyznaje jeden z poznańskich motorniczych. - Tym bardziej, że przebudowę Kaponiery planowano od dawna i było oczywiste, że tramwaje będą musiały jeździć Towarową.
Całe szczęście, dotychczas zima sprzyja nie tylko trwającym remontom, ale też miejscom, w którym prac nie wykonano. Najgroźniejsze dla Towarowej mogą okazać się tzw. przejścia przez zero. Zamarzająca między kostkami brukowymi woda może doprowadzić do jej rozejścia się i poluzowania szyn.
- Kontrolujemy stan torowiska i gdy tylko jest coś dzieje się nie tak, je naprawiamy - zapewnia Jan Firlik. Przyznaje jednak, że Towarowej potrzebny jest porządny remont. Jakie są na to szanse?
Mimo że to MPK odpowiada za stan torów i trakcji, w budżecie pieniędzy na remonty torów nie ma (wystarcza ich jedynie na bieżące wydatki: pensje, paliwo, energię elektryczną). I nawet jeśli uda się przetrwać zimę i doczekać otwarcia Roosevelta, za kilka miesięcy Towarowa znów będzie niezastąpiona: gdy zamknięta dla tramwajów zostanie Kaponiera.
- Planujemy remont torowiska w tym roku. Jednak szczegóły nie zostały jeszcze uzgodnione - twierdzi Rafał Kupś, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. - Pieniądze będą musiały się znaleźć.
Rozmowa z szefem nadzoru ruchu, Ryszardem Tomczkiem:
Jakie znaczenie ma dzisiaj ulica Towarowa dla komunikacji miejskiej?
Ryszard Tomczak: W momencie zamknięcia dla tramwajów części ulicy Roosevelta: strategiczne.
Strategiczne dla mieszkańców których części miasta?
Ryszard Tomczak: Jest niezwykle ważna, zwłaszcza na osi północ-południe. Gdyby została zamknięta, podróż z Górczyna na Piątkowo czy Winogrady trwałaby przynajmniej kilkanaście minut dłużej, niż dzisiaj. Tramwaje musiałyby wtedy jeździć ulicami Strzelecką i Fredry, bo innej możliwości po prostu by nie było.
Gdyby została zamknięta, jaka byłaby alternatywa?
Ryszard Tomczak: Jedyne, co mi przychodzi do głowy, to uruchomienie autobusów za tramwaj. Jeździłyby aleją Niepodległości i podobnie jak samochody, stałyby w korkach.
Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?