Scania 25P, w pełni elektryczna, jest jednym z samochodów obsługujących dostawy części w zakładach Volkswagen Poznań. W ciągu miesiąca pokonuje 4-5 tys. kilometrów, a przez rok, jeżdżąc wahadłowo na ośmiokilometrowej trasie z parku dostawców w Swarzędzu do zakładu w poznańskim Antoninku, przewiozła ponad 120 tysięcy tylnych osi przeznaczonych do montażu w modelu Volkswagen Caddy. Ma pięć baterii o łącznej pojemności 165 kWh, maksymalny zasięg około 80 km i możliwość przewiezienia ładunku o objętości 63 m3. Całkowita ładowność pojazdu wynosi 15,5 tony.
Zaoszczędzono środowisku 50 ton dwutlenku węgla
- Przejeżdżając w sumie ok. 62 tys. km, zużyła ok. 60 MWh energii elektrycznej – informuje Volkswagen Poznań. - Samochód ciężarowy z klasycznym napędem, z silnikiem wysokoprężnym, spaliłby w tym samym czasie ok. 18 tys. litrów oleju napędowego. Porównując te dane, z wyliczeń wynika, że w pełni elektryczna Scania 25P przyczyniła się do redukcji śladu węglowego o ok. 50 ton dwutlenku węgla. Tę wartość można porównać z roczną ilością dwutlenku węgla jaka pochłania las rosnący na powierzchni ok. 10 ha. Co więcej, pracujący w systemie trzyzmianowym samochód nie potrzebuje dodatkowych przerw na ładowanie baterii, które to zasilamy tylko podczas rozładunku towaru.
Volkswagen bardzo pozytywnie ocenia pracę tego samochodu i ekologicznego napędu, dlatego chce wprowadzić w drugiej połowie tego roku kolejne dwa elektryczne pojazdy ciężarowe, które będą pracować przy dostawach podzespołów w zakładzie w Białężycach i w Poznaniu. Mają to być już ciągniki siodłowe o znacznie większym zasięgu – co najmniej 300 kilometrów.
Oszczędność czasu: ładowanie baterii w czasie załadunku towaru
Ważną informacją jest również to, że zakłady produkcyjne w Poznaniu, Swarzędzu i Wrześni są w 100% zasilane energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Obecnie jeżdżąca dla Volkswagena Poznań Scania 25P ładowana jest dokładnie taką energią, „tankując” na stacji „zielonej energii” o mocy 120 kW na terenie Volkswagen Poznań. Uzupełnia baterię całkowicie w niecałe 40 minut, w czasie załadunku i rozładunku towarów.
- W ubiegłym roku, realizując kolejne założenia naszej prośrodowiskowej strategii, podjęliśmy decyzję o włączeniu do floty obsługującej dostawy części do fabryki w Poznaniu w pełni elektrycznej ciężarówki Scania 25P - mówi Stefanie Hegels, prezes Volkswagen Poznań. - Już w najbliższych miesiącach flota ta powiększy się o kolejne dwie w pełni elektryczne pojazdy. Zielona logistyka to bowiem mniej emisji i mniej hałasu emitowanego do otoczenia. To również świetny przykład optymalizacji operacji logistycznych, mającej kluczowy wpływ nie tylko na środowisko ogólnie, ale także na bezpośrednie sąsiedztwo naszych zakładów.
Volkswagen informuje, że w zakładzie w Białężycach k. Wrześni trwa test, w którym uczestniczy ciągnik siodłowy o napędzie elektrycznym, realizując operacje logistyczne na stałej trasie pomiędzy fabryką VW, a firmą Gestamp, dostawcą blach do spawalni. Właśnie dwa takie pojazdy mają dołączyć do łańcucha logistycznego Volkswagen Poznań.
Turystyczna Wielkopolska - Piła:
![emisja bez ograniczeń wiekowych](https://s-nsk.ppstatic.pl/assets/nsk/v1.221.0/images/video_restrictions/0.webp)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?