- Głównym problemem w Poznaniu są korki. Wszyscy tego doświadczamy. I niby wszyscy o tym mówią, ale jak nie było zmian w tej kwestii, tak nie ma - przekonuje Tadeusz Zysk.
I dodaje: - W miastach powyżej miliona mieszkańców buduje się metra. Ale w mniejszych miastach można wybudować premetro, czyli rodzaj bezkolizyjnego tramwaju, który zapewniłby szybki transport w mieście. O ile zwykły tramwaj porusza się ze średnią prędkością 18 km na godzinę, o tyle premetro porusza się z prędkością 35 km na godzinę i może przewieźć 15-20 tys. osób w ciągu godziny.
Zobacz też: Plebiscyt "Oceń władze": Burmistrzowie i wójtowie pod lupą. Jak rządzili ci z gmin powiatu poznańskiego?
Tadeusz Zysk proponuje, aby w Poznaniu powstały dwie linie premetra. Pierwsza z nich miałaby wykorzystywać obecnie istniejącą trasę PST od os. Sobieskiego do Dworca Zachodniego. Stamtąd linia miałaby zostać przedłużona na Dębiec.
- Tam jest wolny teren i jedynie trzeba to wybudować - przekonuje Tadeusz Zysk i dodaje, że budowa 1 km premetra na powierzchni ziemi kosztuje ok. 10 mln zł. Z kolei budowa 1 km premetra pod ziemią to koszt ok. 100-130 mln zł.
- Dużo ważniejszą kwestią jest za to budowa drugiej takiej linii od Ławicy do Franowa - mówi Tadeusz Zysk. Według niego premetro na tej trasie jest konieczne, zaś na odcinku od Alei Polskiej do ul. Podgórnej linia miałaby przebiegać pod ziemią. - Dzięki temu ten fragment przejechalibyśmy tramwajem w ciągu zaledwie kilkunastu minut - wyjaśnia Tadeusz Zysk.
Zobacz też: Wybory samorządowe odbędą się 21 października. "To, co jest teraz najpilniejsze, to podział gmin na okręgi"
I dodaje: - Na ul. Bułgarskiej znajduje się poznański "Mordor", który wciąż będzie się rozwijał. Jestem przekonany, że premetro w tym kierunku by się sprawdziło. Ponadto można pomyśleć o jego przedłużeniu np. do Przeźmierowa i Tarnowa, by również tamtejsi mieszkańcy mogli z niego skorzystać.
Zobacz też: Czy nadajesz się na prezydenta Poznania?
Budowa drugiej linii ewentualnego premetra mogłaby pochłonąć od 450 do 600 mln zł. Tadeusz Zysk proponuje także, by rozpocząć ruch pasażerski na kolejowej obwodnicy Poznania. Jednocześnie postuluje utworzenie bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych na ul. Bałtyckiej, Lutyckiej, Podolańskiej, Golęcińskiej, Grunwaldzkiej i Starołęckiej.
POLECAMY:
Czy nadajesz się na prezydenta Poznania?
Stary Poznań na zdjęciach!
Najgłupsze odpowiedzi z teleturniejów
Wszystko o Lechu Poznań
Piękne hostessy z targów w Poznaniu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?