Chcą przesunąć dworzec PKP

    Chcą przesunąć dworzec PKP

    Karolina Koziolek

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Chcą przesunąć dworzec PKP
    1/4
    przejdź do galerii

    ©Grzegorz Dembiński

    Dyskusja o tym, że stary dworzec znowu ma służyć podróżnym trwa już półtora roku, ale poznaniacy nadal nie mogą kupić biletu bez krążenia po galerii handlowej. Kiedy rozpocznie się budowa?
    Rozmowy na temat przyszłości dworca zataczają coraz szersze kręgi. W kwietniu powstał nowy zespół przy wojewodzie wielkopolskim. To już kolejny, zaraz obok stworzonego przez prezydenta Poznania i zespołu radnego i posła PiS-u. Trudno powiedzieć, które gremium jest najważniejsze i które przybliży nas do odzyskania dworca, do którego wielu poznaniaków tęsknie wzdycha.

    Sprawę starego dworca wziął bezpośrednio pod swoje skrzydła nowy członek zarządu PKP, poznaniak Michał Beim. Pytany, na jakim etapie jest inwestycja, prosi o jeszcze chwilę cierpliwości.

    - Za dwa tygodnie będę mógł zdradzić szczegóły. PKP chce zmienić politykę informacyjną w tej sprawie. Będziemy informować opinię publiczną, konsultować. Wiele się zmieni w podejściu PKP - zapowiada.

    Zobacz też: Stary dworzec PKP w Poznaniu: Jak ma wyglądać i kto za to zapłaci? [ZDJĘCIA]

    Z tego, co udało nam się ustalić, wynika, że TriGranit, firma, odpowiedzialna za opracowanie projektu i twórca „chlebaka”, opracowała kolejną wersję koncepcji przebudowy starego dworca. Nie jest to jeszcze wersja finalna. Czeka na opinię m.in. miejskiej konserwator zabytków, która to opinia jest kluczowa.

    Co zakłada najnowsza wersja
    Budynek dworca zostanie wysunięty o około 6 m, a łącznie z portykiem, o około 10 m do przodu. Wejście będzie się znajdować na wysokości krawężnika przy dawnym postoju taksówek. Chodzi o ukrycie kładki, która ma łączyć nowy i stary dworzec oraz Dworzec Zachodni. Gdyby fasada budynku starego dworca pozostała w dotychczasowym położeniu, kładka „unosiłaby się” nad budynkiem, zaburzając optycznie bryłę starego dworca. Miejska konserwator zabytków postulowała więc, by przejście poprowadzić wewnątrz na poziomie +1. Konstrukcyjnie nie było to jednak możliwe bez przesunięcia fasady o kilka metrów. A kładki przesunąć się nie da.

    - W moim przekonaniu nie wpłynie to na wygląd placu dworcowego, zyska za to czystość bryła budynku dworca - komentuje Joanna Bielawska-Pałczyńska, miejska konserwator zabytków.

    Konserwator postuluje też, by przejście nad peronami wpisywało się w nowe zadaszenie peronów.
    1 3 4 »

    Czytaj treści premium w Głosie Wielkopolskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (20)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Wtf

    An. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 6

    Co to za bzdury? Wejście do nowego dworca jest łatwe, proste i przyjemne. W żadnym wypadku nie trzeba przechodzić przez CAŁĄ galerię, a nawet przez jej cześć zeby dostać sie na dworzec od ulicy....rozwiń całość

    Co to za bzdury? Wejście do nowego dworca jest łatwe, proste i przyjemne. W żadnym wypadku nie trzeba przechodzić przez CAŁĄ galerię, a nawet przez jej cześć zeby dostać sie na dworzec od ulicy. Jesli ktoś wchodzi z dołu, to jedyne co musi zrobic to wjechać schodami do góry i juz jest prawie na dworcu. Nie ma mowy o przechodzeniu przez cała galerie. Nie wiem kto ma problem z nowym ładnym dworcem, ktory powstał na miejsce tego starego budynku.. Chcemy isc do przodu razem z XXI wiekiem, a jak przychodzi co do czego to nie umiemy sie w tym odnaleźć. Umiemy tylko narzekać, zawsze na wszystko jakie by to nie było.. "Kolorowy chlebak" och jaki zły i niedobry. Moim zdaniem swietnie ze jest kolorowy, trzeba troche koloru temu miastu. Ale zawsze bedzie zle.. ;) Nie bądźmy konserwami, serio.
    Jedyne na co trzeba zwracać uwagę na dworcu, na co wiele tez mało myślących osob zwraca uwagę to rozmieszczenie peronów. Jest całkiem logiczne gdyby spojrzeć na to jak sa rozmieszczone wg starego dworca. Od środka w jedna strone 1,2,3 i w druga 4,5,6. Trzeba myślec, i wszystko staje sie lepsze.;) zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    mił-a/y/e "An." wyobraź sobie, że w tym zapyziałym Poznaniu są tacy

    co widzieli trochę dworców z prawdziwego zdarzenia na miarę XXI wieku (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 1

    Dworce kolejowy i autobusowy są przyklejone, jak z łaski, do "marketu na torach"
    z pominięciem elementarnych zasad organizujących przemieszczanie się
    dużej ilości osób, najczęściej objuczonych...rozwiń całość

    Dworce kolejowy i autobusowy są przyklejone, jak z łaski, do "marketu na torach"
    z pominięciem elementarnych zasad organizujących przemieszczanie się
    dużej ilości osób, najczęściej objuczonych bagażami.
    Szanowny "An."-ie nie oblepiaj swoją ciućmokowatością poznaniaków.
    Nie przypisuj poznaniakom swoich wad.
    Wypowiadaj się we własnym imieniu.
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    To już wiadomo od dawna !

    Piotr (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

    To, że budynek dworca będzie przesunięty w stronę mostu dworcowego, to żadna nowość ! Wystarczy przejrzeć grafiki i wizualizację z propozycjami z lat poprzednich.


    Zdjęcie autora komentarza
    Chyba tylko ty wiedziałeś

    Karolina Koziolek

    Zgłoś naruszenie treści

    Ciekawe, bo decyzja dopiero teraz zapadła. To co Ty tam widziałeś na tych wizualizacjach?? xD

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ...

    ... (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 2

    "Z tego, co udało nam się ustalić, wynika, że TriGranit, firma, odpowiedzialna za opracowanie projektu i twórca „chlebaka”, opracowała kolejną wersję koncepcji przebudowy starego dworca."...rozwiń całość

    "Z tego, co udało nam się ustalić, wynika, że TriGranit, firma, odpowiedzialna za opracowanie projektu i twórca „chlebaka”, opracowała kolejną wersję koncepcji przebudowy starego dworca."
    ==================================================================================
    To towarzycho trzymać daleko od przebudowy starego dworca...

    Czytaj więcej: http://www.gloswielkopolski.pl/magazyn/a/chca-przesunac-dworzec-pkp,10037913/zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    tunel

    Aga (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    A kto da gwarancje, że ten tunel nie będzie zalewany w czasie większych opadów tak jak dotychczas od strony Głogowskiej?


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    150 m tunelu za jedyne 150 mln zł, czyli 1 mln zł za metr

    uszczelnione szczerozłotą, grubą blachą z diamencikami (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9

    napewno nie będzie przeciekało.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Niezbędny warunek

    Wyborca (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 3

    Niezbędnym warunkiem postawienia sprawy z głowy na nogi jest uwolnienie Trigranitu z umowy budowy dworca.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Pudrowanie badziewia

    KIBOL (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

    Jak przesunąć to badzewie, to najlepiej do Koziej Wólki(przepraszam mieszkańców tejże miejscowosci),bo jak nie im to może kozom to się spodoba.I tyle w temacie.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    kluczową sprawą jest funkcjonalność dworca

    nareszcie słyszymy głosy fachowców - urbanistów i architektów (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 18 / 2

    Niepokojący jest dyktat Trigranitu powołującego się na jakąś umowę z miastem.
    Wygląda to tak jakby miasto sprzedało dworzecTrigranitowi.
    Trigranit łaskawie dopuszcza do dyskusji i robi swoje po...rozwiń całość

    Niepokojący jest dyktat Trigranitu powołującego się na jakąś umowę z miastem.
    Wygląda to tak jakby miasto sprzedało dworzecTrigranitowi.
    Trigranit łaskawie dopuszcza do dyskusji i robi swoje po uważaniu.
    W ostatecznym rachunku Dworzec powstaje za publiczne pieniądze
    pewnie tylko chwilowo kredytowane przez inwestora zastępczego.
    Ujawnienie kto, kiedy i za co bierze pieniądze pozwoliłoby wyjaśnić
    dziwne koncepcyjne zawiłości i decyzyjne nieobecności.
    Zagadką jest "umowny" tępy upór wokół kładki.
    Coś chyba nie tak kiedy głos konserwatora zabytków staje sie głosem dominującym
    w sprawie "zabytku", w którym ostatni zabytkowy relikt - zabytkowa fasada -
    całkiem niedawno bezceremonialnie została zmieniona.
    Trudno się oprzeć wrażeniu, że koncepcje lansowane przez nadwornego architekta Trigranitu
    ponownie sprowadzają się do idei "jak najmniej dworca na dworcu".
    zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    wspólne zadaszanie nad peronami 4,5,6

    anty PO twór (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 1

    zamiast PO-ronionego PO-mysłu nikomu nie PO-trzebnej kładki Triklamota z granitu im.grobelasa I, wszystką kasę za odstąpienie od jej budowy + dodatkowa rekompensata za oszpecenie POznania ohydną...rozwiń całość

    zamiast PO-ronionego PO-mysłu nikomu nie PO-trzebnej kładki Triklamota z granitu im.grobelasa I, wszystką kasę za odstąpienie od jej budowy + dodatkowa rekompensata za oszpecenie POznania ohydną dobudówką do szity center niech PO-trójny klamot wybuduje zadaszenie (może być z uzytkową nadbudową) na peronami 4,5 i 6 aby przy zacinającym deszczu czy śniegu nie moknąć. stojąc pod niby daszkamizwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    nie ma nic

    emeryt (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 1

    Miasto do budynku dworca nie ma nic, bo nie stanowi własności komunalnej. Rozmowy Trigranitu mogły toczyć się co najwyżej z wojewodą, który jest przedstawicielem Skarbu Państwa. Od samego początku...rozwiń całość

    Miasto do budynku dworca nie ma nic, bo nie stanowi własności komunalnej. Rozmowy Trigranitu mogły toczyć się co najwyżej z wojewodą, który jest przedstawicielem Skarbu Państwa. Od samego początku dyskusji o dworcu bezzasadnie przyjmowano, że miasto może mieć coś wspólnego z tym budynkiem.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    bardzo, bardzo to wszystko dziwne

    dworzec - reprezentacyjny, publiczny obiekt nadający wizerunek miastu (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12

    przybiera kaleką formę i kalekie funkcje i miasto nie ma to to wpływu???!!!
    Cyryl Ratajski się w grobie przewraca, a jego wnuczek przewraca się na rowerku.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    sldfjkshdlfajsb

    df;giludhfgl (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7

    PKP jest SPÓŁĄ!!!! Jeśli założysz sobie spółkę i będziesz chciał w Poznaniu coś zbudować, to zgodzisz się, żeby władze miasta ingerowały w wygląd i funkcje?????
    ZASTANÓW SIĘ!!! Takie rzeczy tylko...rozwiń całość

    PKP jest SPÓŁĄ!!!! Jeśli założysz sobie spółkę i będziesz chciał w Poznaniu coś zbudować, to zgodzisz się, żeby władze miasta ingerowały w wygląd i funkcje?????
    ZASTANÓW SIĘ!!! Takie rzeczy tylko w Rosji, gdzie naczelny wódz państwa decyduje o wszystkim!zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    no to mamy jasność - wystarczy założyć spółkę ze słupem

    kazać mu się wys.ać na Placu Wolności w obronie "demokracji" (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8

    i ogłosić światu nad ośmiorniczką z wołowymi policzkami i kawiorem pod nosem,
    że "Poznań istnieje tylko teoretycznie".
    A radni, ci demokratycznie wybrani rajcy miejscy,
    spokojnie już mogą iść...rozwiń całość

    i ogłosić światu nad ośmiorniczką z wołowymi policzkami i kawiorem pod nosem,
    że "Poznań istnieje tylko teoretycznie".
    A radni, ci demokratycznie wybrani rajcy miejscy,
    spokojnie już mogą iść do domu.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    bardzo, bardzo to wszystko dziwne

    dworzec - reprezentacyjny, publiczny obiekt nadający wizerunek miastu (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7

    przybiera kaleką formę i kalekie funkcje i miasto nie ma na to wpływu???!!!
    Cyryl Ratajski się w grobie przewraca, a jego wnuczek przewraca się na rowerku.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    schody

    math (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7

    Tylko proszę, nie róbcie w nowym-starym dworcu po jednej parze ruchomych schodów. Tam trzeba dać po dwie -trzy pary, tak aby zachować płynność ruchu. Tam przecież przeniosą się podróżni, którzy...rozwiń całość

    Tylko proszę, nie róbcie w nowym-starym dworcu po jednej parze ruchomych schodów. Tam trzeba dać po dwie -trzy pary, tak aby zachować płynność ruchu. Tam przecież przeniosą się podróżni, którzy nowego dworca nie cierpią. Swoją drogą warto byłoby podpatrzeć dworce w Szwajcarii: tam robi się łagodne zejścia na perony, aby nie inwestować w windy i ruchome schody. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Zmiany są konieczne

    der Räuber (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 2

    1. Kategoryczne nie dla dodatkowego parkingu, wystarczy ten w tym odrażającym i tandetnym molochu handlowym.
    2. Kładka nie jest tak potrzebna jak poszerzenie tunelu.
    3. Przydałby się tunel...rozwiń całość

    1. Kategoryczne nie dla dodatkowego parkingu, wystarczy ten w tym odrażającym i tandetnym molochu handlowym.
    2. Kładka nie jest tak potrzebna jak poszerzenie tunelu.
    3. Przydałby się tunel wyprowadzający pieszych w stronę Wolnych Torów i Wildy bez konieczności upokarzającego przechodzenia przez sziti center.
    4. Należy znaleźć innego inwestora niż Trigranit, inaczej znów powstanie coś tak ordynarnego i niefunkcjonalnego jak sziti center. Dobrym inwestorem jest sektor publiczny, przy dworcu powinny powstawać biura dla urzędów marszałkowskiego i wojewódzkiego po to, żeby mieszkańcy Wlkp mieli łatwy dostęp urzędów bez konieczności wjeżdżania do miasta samochodami. Hotel i sale konferencyjne to sensowny pomysł, ale są lepsze rozwiązania niż to.
    5. Cokolwiek powstanie powinno to zasłaniać paskudztwo jakim trigranit, pkp i grobelozaury oszpecili Poznań.
    6. Trzeba przygotować dodatkowe perony dla S-Bahnu i zmienić numerację peronów, ponadto przejść na informację pasażerską opartą o numery torów a nie tylko numery peronów. zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Co do parkingu to ten w galerii jest tragiczny.

    Elf (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5

    Tam ruch pojazdów wjeżdżających przecina się z wyjeżdżającymi co powoduje zatory i uciążliwości. Co do rozwiązań dworcowych to proponuję podpatrzeć jak to zrobili w Krakowie.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Kluczowy w tym materiale jest pytanie...

    maciej (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 2

    Gdzie jest Wudarski ?
    Na odpowiedzi czekamy w naszej redakcji do jutra do godz. 14.
    Najciekawsze odpowiedzi nagrodzimy bonami towarowymi do supermarketu.
    Zwyciężca zaś, zostanie nagrodzony...rozwiń całość

    Gdzie jest Wudarski ?
    Na odpowiedzi czekamy w naszej redakcji do jutra do godz. 14.
    Najciekawsze odpowiedzi nagrodzimy bonami towarowymi do supermarketu.
    Zwyciężca zaś, zostanie nagrodzony tryumfalnym spacerem ramię w ramię z Predyskozydentem Wudarskim brzegami Warty Śmirdzącej wsród meneli , penerów i zachwyconych miejskich aktywistów.zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo