Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Rondo Rataje do przebudowy. Poznaniacy wybrali swój wariant [ZDJĘCIA]

Katarzyna Fertsch
ZDM przygotował pięć wariantów przebudowy ronda Rataje. Poznaniacy wybrali jeden z nich. Który?
ZDM przygotował pięć wariantów przebudowy ronda Rataje. Poznaniacy wybrali jeden z nich. Który? Grzegorz Dembiński
Tramwaje i autobusy oraz piesi i rowerzyści powinni zostać na powierzchni. Samochody powinny z kolei jeździć pod ziemią. Autobusy mają jeździć po torowisku, dzięki czemu łatwiejsza będzie przesiadka z tramwaju na autobusów. Takie wariant przebudowy ronda Rataje wybrali poznaniacy. Połowa osób, które postanowiły wyrazić swoją opinię podczas konsultacji społecznych, opowiedziała się za tym wariantem przebudowy. Koszt jego realizacji oszacowano na 167 mln zł.

Swoją opinię wyraziło 109 osób. 54 z nich opowiedziały się za wariantem piątym, który zakłada, że samochody pojadą tunelem pod rodnem Rataje. Z kolei tramwaje i autobusy będą zatrzymywały się na tych samych przystankach, co ułatwi pasażerom przesiadkę z "drzwi do drzwi".

PRZECZYTAJ:
Rondo Rataje: Jak bezpiecznie po nim jeździć?

- 24 osoby opowiedziały się za wariantem drugim, 21 za trzecim - opowiada Dorota Wesołowska z Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu. - Wariant 4 przypadłdo gustu 10 osobom, a cztery wybrały wariant pierwszy.

Co zakładają pozostałe warianty przebudowy? W pierwszym tramwaje, autobusy oraz samochody zostają na górze, a piesi przechodzą podziemnymi przejściami pod rondem. Realizacja tego wariantu miałaby pochłonąć 95 mln zł.

140 mln zł może kosztować realizacja drugiego wariantu. On zakłada, że po rondzie będą jeździć tylko samochody. Tramwaje, autobusy oraz piesi mieliby zejść pod ziemię.

Wariant trzeci przewiduje, że pod ziemią będą jeździły samochody. Co ciekawe, pod powierzchnią powstałoby rondo i samochody, tak jak dzisiaj, jeździłyby w koło. Budowa ronda pod ziemią miałaby pochłonąć 160 mln zł.

JAK BĘDZIE WYGLĄDAĆ ŁACINA?
Poznań: CH Łacina na wizualizacjach

Wariant czwarty jest bardzo zbliżony do pierwszego. Z tą różnicą, że autobusy jeździłyby po specjalnie do tego przystosowanym torowisku. Dzięki temu nie trzeba by wyznaczać buspasów. Realizacja - 97 mln zł.

Każdy z zaprezentowanych przez drogowców wariantów zakłada dodatkowo budowę ekranów akustycznych oraz użycia tzw. cichej nawierzchni jezdni.

Poznaniacy wybrali wariant piąty. Co teraz?

- Obecnie trwają szczegółowe analizy nad wyborem najlepszego wariantu. Rozpatrywane są także zgłoszone pomysły i uwagi - wyjaśnia DOrota Wesołowska. Po wybraniu najlepszego wariantu (pod uwagę będą brane głosy poznaniaków) będzie można przystąpić to tworzenia projektu przebudowy ronda Rataje.

Jednak poznaniacy nie tylko wybierali przygotowane przez drogowców warianty. Pojawiły się też propozycje zupełnie nowych rozwiązań. Pojawiła się np. propozycja budowy wiaduktu z ulicy Zamenhofa do Jana Pawła II. Zaproponowano również, by takie wiadukty pojawiły się dwa: z Zamenhofa do Krzywoustego oraz z Jana Pawła II na Krzywoustego.

Padła też propozycja, żeby na rondzie Rataje powstał węzeł "koniczynka", czyli kilka bezkolizyjnych połączeń.

Przebudowa ronda Rataje jest konieczna w związku z planami zabudowy Łaciny. Ma tam powstać centrum handlowo-rekreacyjne oraz osiedle mieszkaniowe.

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski