Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Poznania: Historyczne znalezisko na budowie

Robert Domżał
Obwodnica Poznania to raj dla archeologów
Obwodnica Poznania to raj dla archeologów
Od kilku tygodni trwają prace na ostatnim odcinku obwodnicy Poznania, czyli między Starzynami a Swadzimiem. Zanim jednak drogowcy na dobre zaczną roboty, muszą być przeprowadzane badania archeologiczne. Po zdjęciu warstwy humusu w pobliżu rzeki Samicy natrafiono na 300 miejsc wartych przebadania. Obwodnica Poznania jeszcze poczeka.

Przyszła obwodnica Poznania ma około 300 miejsc, które warto przebadać. Znaleziono w nich pozostałości z różnych okresów historycznych. Oprócz najliczniejszych znalezisk z okresu kultury łużyckiej, czyli z lat 1700-1100 przed naszą erą, zachowały się też przedmioty z wczesnego średniowiecza.

Zobacz też:

Jednym z nich jest ramię metalowej wagi. Znalezisko jest tym cenniejsze, że w okresie średniowiecza waga była przedmiotem rzadko używanym. Jak znalazła się nad Samicą, gdzie przebiegać będzie obwodnica Poznania? Czy pozostawili ją wędrowni kupcy? Czyżby już przed wiekami przez ten rejon przebiegał szlak handlowy?

Polecamy także:
Obwodnica Poznania: 5 kilometrów za 115 mln zł?

Naukowcy odpowiedzą na te pytania po szczegółowych badaniach, ale hipoteza wydaje się prawdopodobna. Na tym nie koniec znalezisk na terenie budowy obwodnicy Poznania. Z ziemi wydobyto metalowe nożyki, a także szereg pozostałości po naczyniach ceramicznych z czasów kultury łużyckiej. To dowód na to, że w okresie z którego zachował się gród w Biskupinie życie kwitło również na obszarze obecnej gminy Rokietnica, w miejscu, gdzie przebiegać będzie obwodnica Poznania.

Już w czasie budowy odcinka zachodniej obwodnicy Poznania od Złotkowa po Starzyny również nad Samicą, w rejonie Bytkowa, znaleziono pozostałości po licznej osadzie.

Sprawdź też:
Zachodnia obwodnica Poznania: W Kobylnikach powstaje węzeł Poznań-Kiekrz

- Na obszarze 3 hektarów zachowały się ślady po 1700 obiektach. Były wśród nich zarówno budynki mieszkalne, jaki i pomieszczenia gospodarcze i produkcyjne. Część z nich zbudowano na drewnianych palach - mówi Krzysztof Borkowski z poznańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która odpowiada za budowę obwodnicy Poznania. - Lokalizacji sprzyjała bliskość wody oraz łagodnie pochylony stok.

Przyszła obwodnica Poznania to ciekawe miejsce dla archeologów.

NAJNOWSZE INFORMACJE Z POZNANIA I WIELKOPOLSKI: GLOSWIELKOPOLSKI.PL

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski